Page 20 - Nemec Rudež, Helena, 2016. Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 20
Analiza turističnega povpraševanja izbranih izvornih trgov Slovenije

Če je povpraševanje močno odzivno na spremembo cene in se propor-
cionalno bolj spremeni kot cena sama, je koeficient cenovne elastičnosti
povpraševanja manjši od -1 in govorimo o direktni cenovni elastičnosti tu-
rističnega proizvoda. Če se obseg turističnega povpraševanja proporcional-
no spremeni manj kot cena, je direktno cenovno neelastično povpraševanje
in je koeficient med -1 in 0. Če se obseg turističnega povpraševanja spre-
meni proporcionalno s ceno govorimo o usklajeni direktni cenovni elastič-
nosti takega povpraševanja in je koeficient cenovne elastičnosti turistične-
ga povpraševanja -1. Če pa se obseg turističnega povpraševanja popolnoma
spremeni zaradi spremembe cene turističnega proizvoda, govorimo o di-
rektno cenovno popolnoma elastičnem turističnem povpraševanju (koe-
ficient direktne cenovne elastičnosti turističnega povpraševanja je minus
neskončno). To pomeni, da pri postavljeni višji ceni povpraševanja ne bo,
20 pri nižji ceni pa bodo potrošniki kupili katero koli količino. Nadalje, če se
obseg turističnega povpraševanja ni spremenil navkljub spremembe cene,
govorimo o direktno cenovno popolnoma neelastičnem turističnem pov-
praševanju (koeficient direktne cenovne elastičnosti turističnega povpraše-
vanja je nič). Gooroochurn in Sinclair (2003, 9) omenjata primere direktno
cenovno zelo neelastičnega turističnega povpraševanja, kot so piramide v
Egiptu, Taj Mahal in Grand Canyon v ZDA, saj sprememba cene zelo malo
ali nič spremeni obseg povpraševanja po njih. Na vrednost direktne cenov-
ne elastičnosti turističnega povpraševanja vplivajo (Samuelson in Nordha-
us 2001, 68; Dwyer et al. 2010, 43–4):
- razpoložljivost nadomestkov proizvoda; več kot ima proizvod na-

domestkov, višja je direktna cenovna elastičnost,
- relativna cena proizvoda glede na dohodek, saj so dražji in luksu-

zni proizvodi (npr., golf turizem) bolj cenovno elastični kot nor-
malni proizvodi (npr. običajne poletne počitnice, verski turizem,
poslovni turizem),
- čas, ki ga imajo potrošniki na voljo za prilagoditev spremembi
cene, zato je direktna cenovna elastičnost nižja v kratkem obdob-
ju in višja v daljšem obdobju,
- začasnost ali stalnost cenovne spremembe; krajše spremembe cene
(npr. popusti) izzovejo drugačne spremembe v povpraševanju kot
stalne spremembe cene.
Razlike v direktni cenovni elastičnosti turističnega povpraševanja se
kažejo na krivulji povpraševanja in so prikazane na Sliki 3. Krivulja pov-
praševanja v primeru nizke direktne cenovne elastičnosti turističnega pov-
praševanja relativno strmo pada, medtem ko je krivulja povpraševanja v
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25