Page 38 - Tomšič, Nastja, 2016. Konkurenčnost malih in srednje velikih podjetij v globalnem trajnostnem razvoju. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 38
Konkurenčnost malih in srednje velikih podjetij v globalnem trajnostnem razvoju

t. i. poslovni angeli (Mbhele 2012, 95–6). Skladi tveganega kapitala so spe-
cializirane finančne institucije, ki neposredno dolgoročno investirajo v vi-
sokotehnološka, hitro rastoča podjetja, in sicer gre za lastniške naložbe v
zameno za visoke (kapitalske) dobičke ob relativno visokem tveganju (Žu-
gelj et al. 2001, 71). Za razliko od skladov tveganega kapitala poslovni an-
geli investirajo manjše vsote denarja v portfelj svojih podjetij (Žugelj et al.
2001, 59). Poslovni angeli vlagajo denar neposredno v novo ali rastoče pod-
jetje, hkrati pa vanj vlagajo tudi svoje znanje, izkušnje, poznanstva in po-
slovne nasvete (prav tam). Njihov osnovni motiv investiranja je realizacija
kapitalskih dobičkov in umik iz podjetja v določenem daljšem časovnem
obdobju (prav tam).

Kot navaja Robnik (2006, 107), je tvegani kapital pomemben dejavnik
ekonomije 21. stoletja, saj omogoča, spodbuja in podpira razvoj podjetni-
38 ških idej, inovacij vse od njihovega začetka do njihove končne realizacije na
trgu. Zato je pomembno, da podjetja poznajo tovrstno obliko financiranja
in delajo na tem, da bodo za financerje tveganega kapitala zanimiva. Kos
(1996, 36) poudarja, da morajo podjetja, če želijo pridobiti tvegani kapital,
imeti predvsem sposoben management, produkte z jasnimi konkurenčni-
mi prednostmi, privlačne pogoje za investitorja in dobre izstopne možnos-
ti.

V splošnem je tvegani kapital eden zelo zanimivih virov financiranja
MSP. Še posebej v kriznem času, ko so banke zaostrile kreditne pogoje in
skrčile svojo kreditno aktivnost, naj podjetja iščejo tudi tovrstne alternativ-
ne vire financiranja, tako doma kot v tujini. Tudi Evropska komisija (2011)
si prizadeva za povečanje tveganega kapitala, zlasti za MSP, saj ta predsta-
vlja pomemben vir dolgoročnih naložb v mlada in inovativna podjetja.

Proces globalizacije
Globalizacija je večdimenzionalen proces (Zinkina, Korotayev in Andreev
2013, 322), svetovni razvojni trend, ki močno spreminja strukturo in podo-
bo svetovnega gospodarskega prostora (Ruzzier in Kesič 2011, 19) ter vklju-
čuje ekonomske, socialne oz. kulturne in politične prvine (Wells, Shuey in
Kiely 2001, 38). V poslovnem smislu globalizacija povečuje obseg potenci-
alnih prodajnih in nabavnih trgov, istočasno pa prav zaradi tega poveču-
je konkurenčni boj, v katerega se vključujejo tekmeci iz celega sveta (Dub-
rovski 2005, 25).

Sposobnost globalnega delovanja oz. internacionalizacija poslovanja
– proces prilagajanja poslovanja podjetja (strategije, strukture, virov itd.)
mednarodnemu okolju (Calof in Beamish 1995, 116) – je vse pomembnej-
ši dejavnik poslovne uspešnosti podjetij. Pangarkar (2008, 482) poudaja,
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43