Page 62 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 62
Trubarjeva kulturna antropologija
beseda božja ostane na veke ■ ob 500-letnici reformacije Ko govorimo o človeku kot simbolnem bitju, pri Trubarju že spoznava
mo, da je človek kulturno bitje in je pogojen z jezikom. Njegovo prizadevanje
za Božjo besedo v maternem jeziku je posledica zavedanja, da je jezik človeš
ko sredstvo, v katerem se uteleša Duh in človek po njem spoznava Božji na
uk. Vprašanje Boga in njegove bivanjske resničnosti se pojavlja vedno v člo
vekovi zavesti, in to vsakokrat na način, ki ga človek po svoje določa. Z bese
dami je sposoben izražati svoja spoznanja, doživetja, občutja, vrednotenja in
odločitve. Čim bolj razvito, bogato in obsežno je človekovo govorjenje, tem
bolj se kaže njegova duhovnost. S tega vidika moremo pri Trubarju poudariti
njegovo vizionarsko razumevanje človeka, ki se more z jezikom in s svojo teo
loško govorico v polnosti uresničiti kot religiozno in kulturno bitje. To člo
vekovo podobo je imel Trubar nenehno pred očmi, zato si je vse svoje življen
je prizadeval, da bi ljudem približal »pravo, staro in zveličavno« vero in z
njo evangelij Jezusa Kristusa.
Njegova skrb za posameznika, sicer v razsežnostih vere, ki jo lahko prej
me s pomočjo njemu razumljivega jezika, nam daje možnost razjasnitve nje
govega sporočila z vidika kulturne antropologije. Že Zmago Šmitek in Bo
židar Jezernik sta v pregledu antropološke tradicije na Slovenskem Trubar
ja posredno, deloma pa tudi neposredno uvrstila med klasike slovenske kul
turne antropologije. Če smo elemente teološke antropologije mogli izluščiti
iz katekizemskih besedil in Ene dolge predguvori, nam za predstavitev značil
nosti kulturne antropologije poleg slednjih morejo služiti Trubarjevi predgo
vori in posvetila.
V katekizemskih besedilih iz let 1550 do 1575 daje napotke preprostemu
slovenskemu človeku, ki ga sicer vzgaja v osnovnih verskih resnicah, vendar
ga vzgaja tudi kot državljana, kot etičnega posameznika, odgovornega za
konskega partnerja, ljubečega roditelja, strogega, a pravičnega učitelja, gospo
darja, delodajalca, delavca, »hlapčiča« in »dekliča«. Ko v Katekizmu (1550)
na prvo mesto postavlja stvarjenje človeka, takoj za tem v dekalogu postavlja
norme, po katerih naj živi človek, da bo vreden svojega Stvarnika, ob tem pa
močno poudarja vlogo človeka, ki naj bo svojemu bližnjemu predvsem člo
vek. Pri tem izpostavlja pravične in zdrave medčloveške odnose.
Trubarjev človek je v prvi vrsti odgovoren Bogu, vendar nič manj svoje
mu bližnjemu Vsak človek, različnega stanu, je namreč vreden, da je njegovo
delo ali opravilo cenjeno, saj je všeč Bogu takšno, kakršno je. Tako lahko re
čemo, da je Trubar svojim sodobnikom razložil in prvi zapisal, da izpolnje
vanje verskih zapovedi ni zgolj in izključno pokorščina Bogu, ampak je to
tudi služba sočloveku. Zapisal je, zakaj je treba spoštovati posamezne pokli
ce, zakaj je družba razdeljena na oblastnike in podložnike, zakaj so eni hlap
ci in dekle, drugi pa gospodarji. Svetoval je, kako naj se vedejo nadrejeni do
podrejenih in obratno; kakšni naj bodo starši do otrok in otroci do staršev,
beseda božja ostane na veke ■ ob 500-letnici reformacije Ko govorimo o človeku kot simbolnem bitju, pri Trubarju že spoznava
mo, da je človek kulturno bitje in je pogojen z jezikom. Njegovo prizadevanje
za Božjo besedo v maternem jeziku je posledica zavedanja, da je jezik človeš
ko sredstvo, v katerem se uteleša Duh in človek po njem spoznava Božji na
uk. Vprašanje Boga in njegove bivanjske resničnosti se pojavlja vedno v člo
vekovi zavesti, in to vsakokrat na način, ki ga človek po svoje določa. Z bese
dami je sposoben izražati svoja spoznanja, doživetja, občutja, vrednotenja in
odločitve. Čim bolj razvito, bogato in obsežno je človekovo govorjenje, tem
bolj se kaže njegova duhovnost. S tega vidika moremo pri Trubarju poudariti
njegovo vizionarsko razumevanje človeka, ki se more z jezikom in s svojo teo
loško govorico v polnosti uresničiti kot religiozno in kulturno bitje. To člo
vekovo podobo je imel Trubar nenehno pred očmi, zato si je vse svoje življen
je prizadeval, da bi ljudem približal »pravo, staro in zveličavno« vero in z
njo evangelij Jezusa Kristusa.
Njegova skrb za posameznika, sicer v razsežnostih vere, ki jo lahko prej
me s pomočjo njemu razumljivega jezika, nam daje možnost razjasnitve nje
govega sporočila z vidika kulturne antropologije. Že Zmago Šmitek in Bo
židar Jezernik sta v pregledu antropološke tradicije na Slovenskem Trubar
ja posredno, deloma pa tudi neposredno uvrstila med klasike slovenske kul
turne antropologije. Če smo elemente teološke antropologije mogli izluščiti
iz katekizemskih besedil in Ene dolge predguvori, nam za predstavitev značil
nosti kulturne antropologije poleg slednjih morejo služiti Trubarjevi predgo
vori in posvetila.
V katekizemskih besedilih iz let 1550 do 1575 daje napotke preprostemu
slovenskemu človeku, ki ga sicer vzgaja v osnovnih verskih resnicah, vendar
ga vzgaja tudi kot državljana, kot etičnega posameznika, odgovornega za
konskega partnerja, ljubečega roditelja, strogega, a pravičnega učitelja, gospo
darja, delodajalca, delavca, »hlapčiča« in »dekliča«. Ko v Katekizmu (1550)
na prvo mesto postavlja stvarjenje človeka, takoj za tem v dekalogu postavlja
norme, po katerih naj živi človek, da bo vreden svojega Stvarnika, ob tem pa
močno poudarja vlogo človeka, ki naj bo svojemu bližnjemu predvsem člo
vek. Pri tem izpostavlja pravične in zdrave medčloveške odnose.
Trubarjev človek je v prvi vrsti odgovoren Bogu, vendar nič manj svoje
mu bližnjemu Vsak človek, različnega stanu, je namreč vreden, da je njegovo
delo ali opravilo cenjeno, saj je všeč Bogu takšno, kakršno je. Tako lahko re
čemo, da je Trubar svojim sodobnikom razložil in prvi zapisal, da izpolnje
vanje verskih zapovedi ni zgolj in izključno pokorščina Bogu, ampak je to
tudi služba sočloveku. Zapisal je, zakaj je treba spoštovati posamezne pokli
ce, zakaj je družba razdeljena na oblastnike in podložnike, zakaj so eni hlap
ci in dekle, drugi pa gospodarji. Svetoval je, kako naj se vedejo nadrejeni do
podrejenih in obratno; kakšni naj bodo starši do otrok in otroci do staršev,