Page 67 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 67
objem stare zveličavne vere, […] se iz njih naučile slovenskega jezika pa tu­ 65
di druge naučile brati.
Poleg pomembne vzgojne in izobraževalne vloge, ki so jo v slovenskih de­ protestantska skrb za človeka
želah imele žene, se jim Trubar v posvetilu skuša oddolžiti tudi za podpo­
ro ob njegovi ponovni vrnitvi v domovino, pa tudi zato, ker so nudile pomoč
in zatočišče njegovi slovenski cerkvi. Ženske slovenskega in nemškega rodu,
plemkinje in preproste, so v Trubarjevem okolju igrale pomembno vlogo in
za to se jim v posvetilu zahvaljuje.

Sklep

Za Trubarja je vera prvi in poslednji vzgib, ki ga je vodil v vsem njego­
vem ustvarjalnem življenju. Iz njega je črpal in v moči vere je storil vse, kar ga
danes uvršča med velike može slovenstva, zato je treba poudariti Trubarje­
vo prvenstveno vlogo, vlogo krščanskega duhovnika, ki svojim ljudem prina­
ša Kristusa. Tako je tudi pri Trubarjevem človeku na prvo mesto treba posta­
viti vprašanje vere, ki mu v njegovi bivanjskosti omogoča dojemati temeljne
resnice o njegovem izvoru ter mu omogoča upanje v poslednjo skrivnost, ki
je novo življenje v Kristusu. Trubarju je teologija služila za praktične cilje in
jim je zato podrejena.

S pozornim opazovanjem in preučevanjem svojega okolja je Trubar opi­
sal slovenskega človeka v njegovih temeljnih antropoloških danostih. Pre­
poznal je problem jezika kot sredstva človekovega kulturnega dozorevanja;
njegovo potrebo po verski pripadnosti in pripravljenost, da aktivno sodeluje
v verski vzgoji in obredju, četudi za ceno preganjanja. Opozarjal je na zaosta­
lost slovenskega človeka v primerjavi z drugimi evropskimi narodi, ki je brez
Božje besede v svojem jeziku še bolj podvržen zatiranju, in rešitev je videl v
verskem ter kulturnem dvigu tega svojega človeka. V posvetilih je tujcem in
domačim naslovljencem poročal o svojem prizadevanju za dvig kulturne rav­
ni – s knjigo in prek te do religiozne rasti posameznika, kar je bilo zanj kot
duhovnika temeljno poslanstvo.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72