Page 69 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 69
venska reformacija in mi 67

Igor Grdina

Ljudje, ki žive v deželah s programirano razredčeno – bodisi
ideol­oško presejano bodisi enostransko sistematizirano – zgo­
dovinsko kulturo, so tu in tam presenečeni, ko se jim zara­
di hipn­ e raztresenosti gospodarjev spomina posveti, da je bi­
lo marsikaj, kar se jim predstavlja kot dosežek junakov njihove
dobe, že zdavnaj mišljeno. Prostori, v katerih zapomnjena pre­
teklost ni celovita in neomejena, so obsojeni na večno vračanje in odkrivan­
je istega. Zgodovina se sicer upira polaščevalcem in ponarejevalcem z nemož­
nostjo spreminjanja za nazaj – tako, da jo je v vsej polnosti mogoče razkri­
ti tudi kdaj pozneje –, toda neobremenjujoča je le takrat, ko je zaradi svoje
brezbrežnosti neizčrpna zakladnica tako zglednih kakor svarilnih izkušenj.
Kadar je način dojemanja sveta, ni odveč. Postane lahko celo moč, četudi ni
sila. Tedaj je življenje – in hkrati pričevanje o njem. Pa tudi o tem, kako raz­
noliki in neponovljivi so pravzaprav ljudje, ki v svojem času in prostoru velja­
jo za najobičajnejše brezposebneže.

Slovenska reformacija ni ravno blagoslovljeni prostor zgodovine. Pa bi
lahko bila, saj je vsemu navkljub zapustila mnogo sledov. Tako v mislih in
besedah kot v dejanjih. Zgodovina namreč ni preteklost sama na sebi, tem­
več je le tista nekdanjost, ki je zapustila pričevanja, iz katerih je mogoče raz­
brati, kako je nekoč bilo med ljudmi in stvarmi. V primeru slovenske refor­
macije je bilo najprej narejeno vse, da bi bila pozabljena, pozneje pa marsikaj
tudi za to, da ne bi bila prav razumljena. Še v naš čas odmeva velika pravda o
njej: med nami so se pred kratkim našli ponarejevalci zgodovine, ki so trdili,
da se Primož Trubar nikoli ni označil za Slovenca – čeprav je v slovniški prvi
osebi večkrat jasno zapisal, kako ljudje tega imena pravimo tej ali oni stvari ...

A marnje duhov, ki vse zanikajo, ne morejo zaslepiti vse globlje sega­
jočega pogleda in kritične refleksije o veliki dobi davnih dedov. Tako ni bi­
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74