Page 208 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 208
turizem v avstrijskem primorju

stvo,252 čeprav so se na progi vrstile nesreče zaradi burje in poplavljanja morja,
ki so povzročale tudi veliko finančno škodo.

Po prvi brezplačni otvoritveni vožnji se je kmalu pokazalo, da pot od
Trsta do Poreča ni poceni, saj je vozovnica v drugem razredu stala 9,32 krone,
ista pot z ladjo pa le 2,40 krone (Roselli, 2002, 188–189; L´Indicatore, 1911).253
Cene vozovnic so bile visoke in niso uspele konkurirati ugodnejšim cenam in
voznim redom parniških linij (Orbanić, 2005), saj je od Portoroža do Pore-
ča potnik v drugem razredu odštel 5,80, v tretjem pa 3,50 krone. Do Trsta so
odšteli v drugem razredu 2,40 krone in 1,50 krone v tretjem razredu.

Med Piranom, ki ni bil povezan s Parenzano, in Lucijo je bil leta 1909
uveden trolejbus Daimler z dvema elektromotorjema (imenovan tudi elektro-
mobil ali tramvaj brez tirov), s katerim se je lahko peljalo 25 potnikov. Vo-
žnja je bila počasna in neudobna, saj je potekala po neasfaltirani cesti. Zaradi
tega so leta 1912 zgradili železniško povezavo z ozkotirnim tramvajem (Vrtač-
nik, 2005),254 izgradnjo katerega je ministrstvo za železnice dodelilo delniški
družbi združene plinarne v Augsburgu, z reprezentanco za Avstrijo v Bocnu.
Razglas je bil izdan 30. junija 1912.255

Tramvaj je olajšal potovanje med Piranom in Portorožem. V obdobju
med obema vojnama so na tej relaciji vozili t. i. nedeljski izletniški vlaki (tre-
ni domenicali di piacere), ki so prevažali turiste in druge potnike na nedeljsko
kopanje in zabavo (Blažević, 1987, 167).

Morska zdravilišča so se zavedala, da je pomemben dejavnik njihovega
turističnega razvoja dostopnost oziroma dobra prometna povezava, kar doka-
zuje tudi propagandno gradivo s konca 19. in z začetka 20. stoletja, saj so vod-

252 »La notizia, siamo certi, sarà accolta con vero entusiasmo da tutte quelle città e borgate, che si rip-
romettono un sicuro benefezio da questo nuovo tronco ferroviario, che leghera la parte più pro-
duttiva della nostra provincia, in modo più spedito, col grande emporio commerciale di Trieste,
e dove, oltre l’esistente, faranno capo–speriamo in breve–linee ferroviarie di primissimo ordine,
d’importanza Europea« (L'Istria, 17. 12. 1898, Anno XVII, N. 873).

253 Že leto po odprtju so tudi zaradi pritiska s strani istrskega deželnega zbora cene znižali, vendar so
bile kljub temu še vedno precej višje v primerjavi s parniki.

254 Že ob načrtih za izgradnjo Parenzane je bilo predvideno, da naj bi v najkrajšem času zagotovili
povezavo med Lucijo in Piranom: »Viene incaricato l'imperiale Governo di assicurare al più
presto la congiunzione di Santa Lucia per Portorose con Pirano, dallo stesso governo posta in
vista« (L'Istria, 17. 12. 1898, Anno XVII, N. 873). Za postajo in povezavo železnice z mestom Piran
so se zavzemale tudi lokalne oblasti.

255 Med drugim je ministrski razglas koncesionarju določal, da se vojaškim uslužbencem, državnim
uradnikom in sorodnim uslužbencem omogoča brezplačna vožnja. V: Državni zakonik, za kralje-
vine in dežele, zastopane v državnem zboru, LVI, 9.7.1912, 132. Razglas ministrstva za železnicez
dne 30. junija 1912, 1, o dopustilu z električno silo obratovane male železnice z ozkim tirom od Pi-
rana do Portorose, 621–23.

206
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213