Page 37 - Juvan, Emil, Doris Gomezelj Omerzel, Maja Uran Maravič, 2017. Spremljanje vedenja turistov. Koper. Založba Univerze na Primorskem.
P. 37
teoretične osnove vedenja turistov
– Potovanje kot odgovor na naše potrebe in želje (okolje, v katerem delamo in živimo,

nam ne nudi vsega, kar potrebujemo ali si želimo, nekaj od tega lahko izpolnimo na
potovanju)
– Povlečni dejavniki destinacije kot odgovor na potisne motivacijske dejavnike (speci-
fične atrakcije v destinaciji prepričajo posameznika, da se odloči prav za to destinaci-
jo, potem ko je že sprejel odločitev, da bo nekam odpotoval, povlečni faktorji destina-
cije, kot so sonce, udoben hotel, prijazni domačini in podobno, lahko okrepijo potisne
dejavnike)
– Motivacija kot domišljija (turist si predstavlja, da se bo s potovanjem rešil vseh težav
vsakdanjika ter da bo tam zadovoljil vse svoje fantazije)
– Motivacija kot namen (večkrat posamezniki potujejo z določenim namenom, npr. po-
sel, zabava, nakup, študij in podobno)
– Različne tipologije motivacije (nekateri avtorji so se ukvarjali s tem, kaj je idealna mo-
tivacija)
– Motivacija in doživetja (turist je v veliki meri za potovanje motiviran zaradi želje po
avtentični in edinstveni izkušnji)
– Motivacija kot samoopredelitev in pomen (način, kako turisti definirajo neko situaci-
jo, nam pomaga razumeti njihovo motivacijo bolje, kot če bi jih le opazovali).
Dann (1981) zaključi svoj prispevek z zanimivo razpravo o zanesljivosti rezultatov ra-
znih raziskav na področju motivacije v turizmu. Svoje pomisleke razdeli v štiri skupine. V
prvo skupino sodijo napake in nezanesljivi rezultati, ki se lahko pojavijo zato, ker turisti
morda sploh ne želijo razmišljati o motivaciji za njihovo potovanje in o tem niso voljni raz-
pravljati. To se lahko zgodi tudi zaradi nepripravljenega raziskovalca, ki bodisi ne pozna v
zadostni meri teoretičnih osnov fenomena motivacije bodisi ni sposoben vzpostaviti ustre-
zne komunikacije in izvesti poglobljenih intervjujev s turisti. V drugo skupino sodijo pri-
meri, ko turist morda ni zmožen objektivno in poglobljeno razmišljati o svojih motivih za
potovanje. V takih primerih pride še posebej do izraza izkušenost raziskovalca, ki mora do-
volj navdušiti turista, da bo rad sodeloval s svojimi odgovori in se v zadostni meri poglobil v
raziskavo. V tretjo skupino sodijo napake, ki lahko nastanejo, ker turist sploh ne želi izda-
ti svojih motivov za potovanje. Taki turisti menijo, da gre za njihove osebne odločitve in ne
želijo razgaliti svojih motivov pred raziskovalcem. V zadnjo, četrto, skupino pa sodijo raz-
iskave, ki so lahko nerelevantne, ker intervjuvani turisti niso zmožni izraziti svojih moti-
vov – enostavno se ne znajo dovolj dobro izraziti in ne znajo artikulirati svojih občutkov.
Iso-Ahola (1982), nekoliko drugače od zgoraj omenjenih avtorjev, pravi, da na motiva-
cijo vplivata dve skupini dejavnikov, skupina dejavnikov iskanja in skupina dejavnikov po-
bega. Posameznika motivirajo zastavljeni cilji in nagrade, ki jih dobi, če cilje uresniči. Te
nagrade so lahko notranje (občutki, spretnost, kompetence) in zunanje (odmik od vsakda-
njega okolja in rutine). Nekaj let kasneje Mannell in Iso-Ahola (1987) nadgradita to teorijo
in se strinjata, da so ljudje motivirani za to, da poiščejo take počitniške aktivnosti, s kateri-
mi se lahko oddaljijo od osebnih in družbenih (medosebnih) problemov, po drugi strani pa
s tem pridobijo neke osebne ali družbene nagrade (do slednjih pride na podlagi socialnih
interakcij). Njun model je predstavljen na Sliki 5.

37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42