Page 47 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 47
Poslovni procesi in procesni pristop 47
ganiziranje vključuje zagotavljanje virov in ljudi, opredelitev nalog in od-
govornosti, vzpostavitev procesov in določitev kriterijev uspeha. Naloge
managerja na področju komuniciranja vključujejo komuniciranje z različ-
nimi deležniki v procesih. Izvajalcem sporoča pomen aktivnosti v pro-
cesu in razvija njihovo zavezanost ter komunicira z vrhnjim vodstvom,
managerji podpornih funkcij, odjemalci in dobavitelji. Manager proce-
sa nadzoruje, spodbuja prizadevanja za uspešnost, ugotavlja odstopanja in
sproža korektivne ukrepe.
Burlton (2015, 69–70) opozarja, da je koncept lastništva in pojem
lastnika procesa enodimenzionalen, preveč enostaven in zastarel. Da bi
bili procesi kot viri organizacije nenehno uspešni in učinkoviti, je pot-
rebna cela vrsta vlog, še posebej v velikih, globalno delujočih organizaci-
jah. Koncept upravljanja in managementa procesov je zelo kompleksen,
zato so potrebne različne vloge, kot npr. vodja23 procesa, manager procesa
in skrbnik procesa24. V enostavnejših organizacijah ima ena oseba lahko
več vlog. V velikih organizacijah pa lahko pomembno vlogo pri upravlja-
nju odigrajo sveti za management procesov. Ti zagotavljajo širjenje zna-
nja, motiviranost, nadzor ter konsistentnost in usklajenost celotne arhi-
tekture procesov.
Povzetek pregleda literature
Koncept procesov, procesne usmerjenosti in procesnega pristopa je od sre-
de 80-ih let dalje prinesel nove možnosti managementa organizacij. Or-
ganizacije skozi procese vsakodnevno uresničujejo svoja poslanstva, vizije
in strateške usmeritve. Najpomembnejše značilnosti procesa so meje pro-
cesa, vhodi in njihovi dobavitelji, izhodi in njihovi odjemalci, aktivnosti,
ki vhode transformirajo v izhode, namen in cilji procesa ter skrbnik pro-
cesa. Ker v večini organizacij še vedno prevladuje funkcionalna usmerje-
nost in organiziranost, je prepoznavanje in določitev procesov ter njihove
arhitekture zelo pomemben, a zahteven prvi korak v udejanjanje procesne
usmerjenosti. Skrbnik procesa je osrednja oseba managementa procesov.
Njegova vloga vključuje načrtovanje in organiziranje procesa, komunici-
ranje vizije in ciljev, zagotavljanje potrebnih virov, nadzorovanje in mer-
jenje ter ustrezno ukrepanje in izboljševanje za zagotavljanje načrtovanih
rezultatov.
23 Avtor uporablja angleški izraz Process Lead.
24 Avtor uporablja angleški izraz Process Steward.
ganiziranje vključuje zagotavljanje virov in ljudi, opredelitev nalog in od-
govornosti, vzpostavitev procesov in določitev kriterijev uspeha. Naloge
managerja na področju komuniciranja vključujejo komuniciranje z različ-
nimi deležniki v procesih. Izvajalcem sporoča pomen aktivnosti v pro-
cesu in razvija njihovo zavezanost ter komunicira z vrhnjim vodstvom,
managerji podpornih funkcij, odjemalci in dobavitelji. Manager proce-
sa nadzoruje, spodbuja prizadevanja za uspešnost, ugotavlja odstopanja in
sproža korektivne ukrepe.
Burlton (2015, 69–70) opozarja, da je koncept lastništva in pojem
lastnika procesa enodimenzionalen, preveč enostaven in zastarel. Da bi
bili procesi kot viri organizacije nenehno uspešni in učinkoviti, je pot-
rebna cela vrsta vlog, še posebej v velikih, globalno delujočih organizaci-
jah. Koncept upravljanja in managementa procesov je zelo kompleksen,
zato so potrebne različne vloge, kot npr. vodja23 procesa, manager procesa
in skrbnik procesa24. V enostavnejših organizacijah ima ena oseba lahko
več vlog. V velikih organizacijah pa lahko pomembno vlogo pri upravlja-
nju odigrajo sveti za management procesov. Ti zagotavljajo širjenje zna-
nja, motiviranost, nadzor ter konsistentnost in usklajenost celotne arhi-
tekture procesov.
Povzetek pregleda literature
Koncept procesov, procesne usmerjenosti in procesnega pristopa je od sre-
de 80-ih let dalje prinesel nove možnosti managementa organizacij. Or-
ganizacije skozi procese vsakodnevno uresničujejo svoja poslanstva, vizije
in strateške usmeritve. Najpomembnejše značilnosti procesa so meje pro-
cesa, vhodi in njihovi dobavitelji, izhodi in njihovi odjemalci, aktivnosti,
ki vhode transformirajo v izhode, namen in cilji procesa ter skrbnik pro-
cesa. Ker v večini organizacij še vedno prevladuje funkcionalna usmerje-
nost in organiziranost, je prepoznavanje in določitev procesov ter njihove
arhitekture zelo pomemben, a zahteven prvi korak v udejanjanje procesne
usmerjenosti. Skrbnik procesa je osrednja oseba managementa procesov.
Njegova vloga vključuje načrtovanje in organiziranje procesa, komunici-
ranje vizije in ciljev, zagotavljanje potrebnih virov, nadzorovanje in mer-
jenje ter ustrezno ukrepanje in izboljševanje za zagotavljanje načrtovanih
rezultatov.
23 Avtor uporablja angleški izraz Process Lead.
24 Avtor uporablja angleški izraz Process Steward.