Page 95 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 95
Zrelostni modeli
procesne usmerjenosti

Že v razdelku 2.1 smo predstavili popularnost in razširjenost uporabe
procesov in managementa procesov v 90-ih letih. Vendar so bili pristopi k
implementaciji teh konceptov, pa tudi njihovi rezultati in koristnost, zelo
različni. Zato so se tako v akademskih in raziskovalnih krogih kot tudi v
praksi vse bolj zastavljala vprašanja o tem, kje je posamezna organizacija
na poti uveljavljanja procesnega delovanja in BPM ter kako se na tej poti
izboljševati in napredovati. Ti izzivi so spodbudili razvoj zrelostnih mo-
delov procesne usmerjenosti.

Na področju TQM, ki je spodbudilo uveljavljanje procesov in BPM,
je prvi model zrelosti, poimenoval ga je preglednica za ocenjevanje stanja
kakovosti, predstavil Crosby (1990, 34-35). Stanje kakovosti je analiziral
skozi šest kategorij kakovosti: razumevanje in odnos vodilnih delavcev,
organiziranost službe za kakovost, reševanje problemov, stroške kakovo-
sti, ukrepe za izboljšanje kakovosti ter skupno oceno stanja kakovosti v
podjetju. Razvoj kakovosti Crosby prepoznava v petih stopnjah, to so:
Negotovost, Prebujanje, Razsvetljenje, Modrost in Prepričanje. Crosby opo-
zarja, da je od začetne stopnje, na kateri v organizacijah ne vedo, zakaj
imajo probleme s kakovostjo, pa do najvišje stopnje, ko v organizacijah
vedo, zakaj nimajo problemov s kakovostjo, dolga in zahtevna pot.

Številni avtorji (Harmon 2003; Cronemyr in Danielsson 2013; Van
Looy 2014) prepoznavajo, da razvoj procesnih zrelostnih modelov sloni
na zrelostnem modelu zmogljivosti procesa razvoja programske opreme
CMM1, ki so ga leta 1993 predstavili na Software Engineering Institute

1 CMM je registrirana blagovna znamka Software Engineering Institute Univerze Carnegie
Mellon.
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100