Page 335 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 335
k ačji pastir – la libellula: glasbena večjezičnost oper e pavleta mer kuja

poznal, je domnevno skušal vpeti podoben dramatični lok tudi v svojo edi-
no operno arijo.52

Luigi Dallapiccola je v svojih analizah opazil, da Verdijevi ariosi, ari-
je in kavatine, ki slonijo na štirivrstičnih kiticah, sledijo že skoraj standar-
dnemu načinu gradnje. V prvih dveh verzih sta navadno metrika in vokal-
ni obseg precej podobna, le drugi verz nekoliko stopnjuje dramatičnost, ki
bo svoj višek dosegla v tretjem verzu. Temu sledi emocionalni diminuen-
do v četrtem verzu. Ta višek je Dallapiccola poimenoval gesta (v ital. gesto):
tretji verz se navadno razlikuje od prejšnjih zaradi metrične ali harmonske
spremembe, včasih tudi izpostavi najvišji ton arije. Giuseppe Verdi je ome-
njene postopke uporabljal posamezno ali kombinirano, redkeje mu je bila v
pomoč instrumentacija (Dallapiccola navaja le primer iz Otella). Da bi pod-
krepil svojo teorijo, je avtor spisa navedel primere iz oper Rigoletto, Il tro-
vatore, La traviata, Un ballo in maschera in Otello, analiziral pa je tudi dalj-
še kitice ali kompleksnejše vokalne oblike (npr. tercet iz opere Un ballo in
maschera). V vseh primerih je prišel do istega zaključka: tako v mikro- kot
v makrostrukturi predstavlja tretji par verzov oz. tretji odsek emocionalni
višek arije, šlo pa naj bi za ustaljeno italijansko operno tradicijo, ki se je pre-
dajala ustno ali s pomočjo vzorov. V prid te teze je dodal primere Gioacchi-
na Rossinija, Gaetana Donizettija in Vincenza Bellinija.53

Podobno shemo lahko opazimo tudi v Merkujevi ariji (gl. notni primer
5). Prva dva verza sekvenčno silita v višji register, vendar hkrati ohranjata
isto metrično strukturo. Šele tretji verz prevzame Dallapiccolovo gesto: in-
strumentalna spremljava se na tem mestu zgosti, v glasu nastopi najvišji ton
celotne arije (a2), verz pa se zaradi daljših notnih vrednosti nekoliko razte-
gne v pričakovanju emocionalnega diminuenda v četrtem verzu.

Tako kot izdaja zgradba arije sledi italijanske operne tradicije, tako
zborovski odseki kažejo na tiste slovenske vplive, ki jih je Pierluigi Petro-
belli v svoji analizi sicer zaslutil, a ne definiral. Že v baladi Tete Miši za alt,
mešani zbor in godalni orkester (prvo dejanje, sedmi prizor, t. 573–636) pri-
tegne pozornost gibanje pevskih linij: spodnji glasovi se namreč večkrat za-
ustavijo na istem tonu in prevzamejo vlogo borduna, nad katerim homo­
ritmično kontrapunktirajo soprani. Prisotnost borduna nam takoj prikliče

52 Pismo Primožu Ramovšu iz leta 1975 potrjuje izredni trud, ki ga je skladatelj vložil
v komponiranje tega dela opere. Merkù namreč piše, da je zadnji del sopranske arije
napisal kar sedemkrat. Prim. Pavle Merkù, pismo Primožu Ramovšu, 1. dec. 1975, v
Ramovš, »Kronika«.

53 Prim. Dallapiccola, Parole e musica, 76–92.

333
   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340