Page 92 - Marovič, Mateja, in Andreja Sinjur, ur. 2018. Večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 92
večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov

do njihovega trženja. Opredelili bomo pomembnost ugotavljanja uspešnos-
ti in usmeritve pri uvajanju sprememb v neprofitnih organizacijah.

Posebnosti in vrste neprofitnih organizacij

Temeljna opredelitev neprofitnih organizacij je, da služijo praviloma javne-
mu interesu ali interesu določenih skupin. Njihovo delovanje (in preživet-
je) je velikokrat odvisno od osnovnega pristopa države, ki se lahko bistve-
no razlikuje (Kolarič, 2001):
- lahko gre za liberalni tip sistema, kjer so v celoti prepuščene delo-

vanju trga (ZDA, Avstralija);
- v konservativno-korporativističnem tipu sistema država primora

večino državljanov, da se zavarujejo, sama pa nudi servis za tiste,
ki tega ne zmorejo (Nemčija, Avstrija, Francija, Belgija);
- v socialdemokratskem tipu sistema država poskrbi za njegovo de-
lovanje v celoti (skandinavske države);
- v katoliškem tipu je država v ozadju in pušča prostor, ki ga v veči-
ni pokrijejo cerkvene organizacije (Italija, Španija, Portugalska);
- v etatističnem tipu sistema država ne izpusti iz rok nadzora nad
njim (postsocialistične države).
Vidimo, da se pristopi v različnih državah (tudi v okviru EU) zelo raz-
likujejo. Različna so tudi konkretna področja delovanja, ki jih pokrivajo
neprofitne organizacije. Za Slovenijo velja, da je velika večina neprofitnih
organizacij s področja kulture in rekreacije (športa) ter gasilska društva.
Podoben odstotek je značilen tudi za druge srednjeevropske postsociali-
stične države. V ZDA, na Japonskem in Nizozemskem je večina neprofitnih
organizacij s področja zdravstva. V Avstriji, Franciji, Nemčiji in Španiji
prednjačijo socialne storitve. V Veliki Britaniji, Izraelu, Irski in Belgiji jih je
največ na področju izobraževanja. Uravnoteženo zastopana področja naj-
demo na Finskem, v Avstraliji in Kolumbiji (Rončević, 2001).
Kot specifiko za Slovenijo lahko navedemo, da se še vedno pozna vpliv
zaradi okoliščin, ko je v prejšnjem sistemu država (politika) obvladovala
vse možne veje delovanja neprofitnih organizacij. Ob prehodu v nov sistem
pa konstantno nastaja vrzel med realno prakso in nedodelano izvedbeno
zakonodajo, iz katere izhaja veliko problemov, predvsem na področju an-
gažiranja kadrov in odsotnosti spodbud davčnega sistema (Rončević, 2001).
S finančnega stališča je glavna in osnovna razlika med profitnimi in
neprofitnimi organizacijami ta, da je glavni cilj prvih ustvarjanje dobička

90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97