Page 118 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 118
Turistične atrakcije
lične pristope pri njihovem načrtovanju, vodenju in upravljanju. Tako je
razvrščanje atrakcij po poreklu turističnega vira zgolj orientacijsko in in-
formativno, saj brez upoštevanja drugih ključnih dejavnikov, značilnos-
ti in vsebine atrakcij ne omogoča zadostno osnovo za primerno ravnanje,
valorizacijo in dolgoročno konkurenčnost atrakcije na turističnem trgu.
V knjigi se podrobneje posvečamo razvrščanju atrakcij glede na prostor-
sko organizacijo, saj prostorske lastnosti v večji meri določajo posledice
obiska in vedenja turistov, pogoje za trženje atrakcije in omejitve pri na-
črtovanju in upravljanju atrakcije. Nenazadnje izpostavljamo tudi pomen
t. i. čezmejnih ali perifernih turističnih atrakcij, ki v zadnjih dveh dese-
tletjih zaradi svoje neprimerljive drugačnosti predstavljajo zanimivo turi-
stično perspektivno in specifično področje, s čimer vzbujajo interes števil-
nih obiskovalcev. Velikemu številu pristopov pri razvrščanju turističnih
118 atrakcij botruje dejstvo, da so družbene spremembe in spremenjeni vzor-
ci preživljanja prostega časa ljudi privedli do izjemnega porasta raznovr-
stnosti atrakcij.
Turističnim vplivom v knjigi namenjamo posebno pozornost zara-
di njihove ključne vloge pri načrtovanju turizma in razvoju turističnih
atrakcij. Ugotavljamo namreč, da turistične atrakcije brez turističnih
vplivov niso mogoče, prav tako pa natančneje razložimo pomembno ugo-
tovitev, na žalost premalo upoštevano in aplicirano v praksi, da je turi-
stične vire ne samo možno, ampak predvsem nujno potrebno upravljati.
Turistični vplivi kot skupek sprememb, ki se kažejo v nekem prostoru, so
posledica vsake turistične aktivnosti, nastanejo pa na podlagi interakcij,
značilnih za turizem (v razmerju med turisti, domačini, turistično desti-
nacijo oz. atrakcijo), in pa zaradi neusklajenosti med ponudbo in povpra-
ševanjem v turizmu. Velja namreč trdno prepričanje, da so turistične dob-
rine omejene, medtem ko je turistično povpraševanje po njih zmeraj večje.
Prostor je v kontekstu turističnih vplivov temeljni okvir, saj iz njega izha-
jajo sestavine (inputi) za turistično aktivnost in v njega prehajajo rezulta-
ti te iste turistične aktivnosti (outputi). Oba ta momenta sta ključna za
konkurenčnost in trajnostno učinkovitost turistične atrakcije ter v veliki
meri odražata uspešnost turističnega menedžmenta, ki atrakcijo upravlja.
Poleg izčrpnega pregleda vrst turističnih vplivov se natančneje posveča-
mo njihovim značilnostim, ki v osnovi predstavljajo nujen predpogoj za
učinkovito upravljanje v turizmu. Iz specifičnih značilnosti turističnih
vplivov namreč izhajajo zakonitosti njihovega delovanja. Razumevanje
turističnih vplivov pa menedžmentu omogoča njihovo učinkovitejše na-
črtovanje, pri čemer gre za tak proces odločanja, v katerem se uporabljajo
povratne informacije, ki so rezultat procesov in interakcij v sistemu turi-
lične pristope pri njihovem načrtovanju, vodenju in upravljanju. Tako je
razvrščanje atrakcij po poreklu turističnega vira zgolj orientacijsko in in-
formativno, saj brez upoštevanja drugih ključnih dejavnikov, značilnos-
ti in vsebine atrakcij ne omogoča zadostno osnovo za primerno ravnanje,
valorizacijo in dolgoročno konkurenčnost atrakcije na turističnem trgu.
V knjigi se podrobneje posvečamo razvrščanju atrakcij glede na prostor-
sko organizacijo, saj prostorske lastnosti v večji meri določajo posledice
obiska in vedenja turistov, pogoje za trženje atrakcije in omejitve pri na-
črtovanju in upravljanju atrakcije. Nenazadnje izpostavljamo tudi pomen
t. i. čezmejnih ali perifernih turističnih atrakcij, ki v zadnjih dveh dese-
tletjih zaradi svoje neprimerljive drugačnosti predstavljajo zanimivo turi-
stično perspektivno in specifično področje, s čimer vzbujajo interes števil-
nih obiskovalcev. Velikemu številu pristopov pri razvrščanju turističnih
118 atrakcij botruje dejstvo, da so družbene spremembe in spremenjeni vzor-
ci preživljanja prostega časa ljudi privedli do izjemnega porasta raznovr-
stnosti atrakcij.
Turističnim vplivom v knjigi namenjamo posebno pozornost zara-
di njihove ključne vloge pri načrtovanju turizma in razvoju turističnih
atrakcij. Ugotavljamo namreč, da turistične atrakcije brez turističnih
vplivov niso mogoče, prav tako pa natančneje razložimo pomembno ugo-
tovitev, na žalost premalo upoštevano in aplicirano v praksi, da je turi-
stične vire ne samo možno, ampak predvsem nujno potrebno upravljati.
Turistični vplivi kot skupek sprememb, ki se kažejo v nekem prostoru, so
posledica vsake turistične aktivnosti, nastanejo pa na podlagi interakcij,
značilnih za turizem (v razmerju med turisti, domačini, turistično desti-
nacijo oz. atrakcijo), in pa zaradi neusklajenosti med ponudbo in povpra-
ševanjem v turizmu. Velja namreč trdno prepričanje, da so turistične dob-
rine omejene, medtem ko je turistično povpraševanje po njih zmeraj večje.
Prostor je v kontekstu turističnih vplivov temeljni okvir, saj iz njega izha-
jajo sestavine (inputi) za turistično aktivnost in v njega prehajajo rezulta-
ti te iste turistične aktivnosti (outputi). Oba ta momenta sta ključna za
konkurenčnost in trajnostno učinkovitost turistične atrakcije ter v veliki
meri odražata uspešnost turističnega menedžmenta, ki atrakcijo upravlja.
Poleg izčrpnega pregleda vrst turističnih vplivov se natančneje posveča-
mo njihovim značilnostim, ki v osnovi predstavljajo nujen predpogoj za
učinkovito upravljanje v turizmu. Iz specifičnih značilnosti turističnih
vplivov namreč izhajajo zakonitosti njihovega delovanja. Razumevanje
turističnih vplivov pa menedžmentu omogoča njihovo učinkovitejše na-
črtovanje, pri čemer gre za tak proces odločanja, v katerem se uporabljajo
povratne informacije, ki so rezultat procesov in interakcij v sistemu turi-