Page 17 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 17
Definiranje osnovnih pojmov 17
– Konkurenčne prednosti zahtevajo nadgradnjo svojih virov; ime-
ti stalno konkurenčno prednost za podjetje pomeni oviranje dela
tekmecev, ki ga želijo posnemati. To pomeni, da mora podjetje
neprenehoma dograjevati, dopolnjevati in izboljševati ideje, da bi
tekmecem pustilo čim manj prostora.
– Stalna konkurenčna prednost zahteva globalni pristop k strategiji;
podjetje konkurenčne prednosti na mednarodnem trgu ne more
stalno ohranjati brez raziskovanja in širjenja svojih baz podatkov
(home-base advantages) z globalnim pristopom k strategiji.
Če zakonitosti konkurenčne prednosti apliciramo na turistično de-
stinacijo kot poslovni sistem, o čemer je pisalo več avtorjev (Poon, 1993;
Laws, 1995; Howie, 1996; Vodeb, 2014), lahko z gotovostjo trdimo, da
tudi njena pomanjšana oblika (različica) – atrakcija deluje podobno. To-
rej, če na turistično atrakcijo gledamo kot na poslovni sistem, kar je glede
na njene značilnosti, pogoje delovanja (Vodeb, 2014) in sistemsko struk-
turo (Leiper, 1990) kredibilno zagovarjati, je turistična atrakcija zazna-
movana s svojimi konkurenčnimi prednostmi. Te so za njo kot njen
DNK-zapis, nekaj, po čemer izstopa, je edinstvena, se razlikuje od drugih
na turističnem trgu in je osnova njenega tržnega pozicioniranja, delova-
nja in obstoja. Če k temu pristopimo na tak način, vidimo, kako zelo po-
membne so konkurenčne prednosti v primeru turističnih atrakcij, saj so
vezane na njihovo bistvo, smisel in obstoj. Pa vendar, to spoznanje in za-
vedanje ni dovolj. V delovanju turistične atrakcije ga je potrebno zastopa-
ti na način, da se s konkurenčno prednostjo atrakcije ukvarjamo, jo razvi-
jamo in neprenehoma negujemo. Zavedanje, da je to proces, ki traja tako
dolgo kot sama atrakcija, je izhodišče za dolgoročnost njenega delovanja.
Ta se ne preneha z vzpostavitvijo atrakcije, s prvim njenim pojavljanjem
na turističnem trgu, tu se komaj začne.
Pri vsem tem pa ne gre izpustiti dejstva, da pri obravnavi konkurenč-
ne prednosti glavno vlogo igrajo identiteta, specifične lastnosti in značil-
nosti dobrine oz. vira, ki je temelj komparativne prednosti. Ta je na pod-
lagi sposobnosti menedžmenta turistično valorizirana in oblikovana v
konkurenčno prednost, toda identiteta vira, z vsemi njegovimi lastnost-
mi, igra ključno vlogo v tem DNK-zapisu. Nenazadnje te lastnosti, sku-
paj z identiteto, atrakcija zrcali na destinacijo, po njej je ta prepoznavna
in razločno jasna v primerjavi z drugimi destinacijami/atrakcijami in nji-
hovimi primeri konkurenčnih prednosti. Da bi lahko celovito razvijali
konkurenčne prednosti, ki so osnova našega delovanja atrakcije in/ali de-
stinacije, je potrebno dodobra poznati identiteto, lastnosti in značilnos-
ti lastnih komparativnih prednosti. Poznati in razumeti je treba njiho-
– Konkurenčne prednosti zahtevajo nadgradnjo svojih virov; ime-
ti stalno konkurenčno prednost za podjetje pomeni oviranje dela
tekmecev, ki ga želijo posnemati. To pomeni, da mora podjetje
neprenehoma dograjevati, dopolnjevati in izboljševati ideje, da bi
tekmecem pustilo čim manj prostora.
– Stalna konkurenčna prednost zahteva globalni pristop k strategiji;
podjetje konkurenčne prednosti na mednarodnem trgu ne more
stalno ohranjati brez raziskovanja in širjenja svojih baz podatkov
(home-base advantages) z globalnim pristopom k strategiji.
Če zakonitosti konkurenčne prednosti apliciramo na turistično de-
stinacijo kot poslovni sistem, o čemer je pisalo več avtorjev (Poon, 1993;
Laws, 1995; Howie, 1996; Vodeb, 2014), lahko z gotovostjo trdimo, da
tudi njena pomanjšana oblika (različica) – atrakcija deluje podobno. To-
rej, če na turistično atrakcijo gledamo kot na poslovni sistem, kar je glede
na njene značilnosti, pogoje delovanja (Vodeb, 2014) in sistemsko struk-
turo (Leiper, 1990) kredibilno zagovarjati, je turistična atrakcija zazna-
movana s svojimi konkurenčnimi prednostmi. Te so za njo kot njen
DNK-zapis, nekaj, po čemer izstopa, je edinstvena, se razlikuje od drugih
na turističnem trgu in je osnova njenega tržnega pozicioniranja, delova-
nja in obstoja. Če k temu pristopimo na tak način, vidimo, kako zelo po-
membne so konkurenčne prednosti v primeru turističnih atrakcij, saj so
vezane na njihovo bistvo, smisel in obstoj. Pa vendar, to spoznanje in za-
vedanje ni dovolj. V delovanju turistične atrakcije ga je potrebno zastopa-
ti na način, da se s konkurenčno prednostjo atrakcije ukvarjamo, jo razvi-
jamo in neprenehoma negujemo. Zavedanje, da je to proces, ki traja tako
dolgo kot sama atrakcija, je izhodišče za dolgoročnost njenega delovanja.
Ta se ne preneha z vzpostavitvijo atrakcije, s prvim njenim pojavljanjem
na turističnem trgu, tu se komaj začne.
Pri vsem tem pa ne gre izpustiti dejstva, da pri obravnavi konkurenč-
ne prednosti glavno vlogo igrajo identiteta, specifične lastnosti in značil-
nosti dobrine oz. vira, ki je temelj komparativne prednosti. Ta je na pod-
lagi sposobnosti menedžmenta turistično valorizirana in oblikovana v
konkurenčno prednost, toda identiteta vira, z vsemi njegovimi lastnost-
mi, igra ključno vlogo v tem DNK-zapisu. Nenazadnje te lastnosti, sku-
paj z identiteto, atrakcija zrcali na destinacijo, po njej je ta prepoznavna
in razločno jasna v primerjavi z drugimi destinacijami/atrakcijami in nji-
hovimi primeri konkurenčnih prednosti. Da bi lahko celovito razvijali
konkurenčne prednosti, ki so osnova našega delovanja atrakcije in/ali de-
stinacije, je potrebno dodobra poznati identiteto, lastnosti in značilnos-
ti lastnih komparativnih prednosti. Poznati in razumeti je treba njiho-