Page 86 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 86
Turistične atrakcije
Razumevanje, načrtovanje in upravljanje turističnih vplivov
V sodobnem turizmu gre za doživetja in izkušnje, ki nastajajo med atrak-
cijo, gostitelji in obiskovalci. Pri tem gre za družbeni, okoljski in gospo-
darski fenomen, ki temelji na interakciji, kjer pa so interakcija tudi pro-
cesi. Torej, da bi razumeli turistične vplive atrakcij, moramo razumeti
interakcije znotraj sistema atrakcije in procese, ki potekajo znotraj njega.
Vsak proces v sistemu nedvomno sproža raznotere učinke oz. povratne
informacije, ki pa so, če jih s pridom uporabljamo, izjemno dragocen vir
informacij in orodje za načrtovanje ter razvoj turistične atrakcije.
Archer, Cooper in Ruhanen (2005, str. 79) opažajo, »da turistične
aktivnosti sprožajo učinke, ki se jim ne moremo izogniti, lahko pa jih na-
črtujemo tako, da povečujemo pozitivne in zmanjšujemo negativne učin-
86 ke«. To je v domeni menedžmenta turistične atrakcije. Ti učinki so pos-
ledica interakcije med velikim številom obiskovalcev in domačinov, ki pa
imajo različna družbeno-kulturna ozadja. Vendar, bolj kot same učinke,
ki so posledica procesov, nastalih v interakciji, je potrebno razumeti raz-
loge in vzroke za določene pojave. Sami učinki so namreč zelo statična in
pasivna kategorija informacij za upravljanje. Ko se z njimi seznanimo, je
največkrat že prepozno in so izidi oz. posledice določenih učinkov (zlas-
ti negativnih) že prisotni. Vsekakor za menedžment turistične atrakci-
je ni dovolj biti seznanjen z vplivi turizma, pač pa sta potrebna znanje
in sposobnost za uporabo informacij o njihovih učinkih, da lahko pri-
demo do vzrokov in pomenov. Šele takrat postanejo za menedžment ko-
ristno orodje v procesu odločanja ter nadaljnjega načrtovanja turistične
atrakcije.
Na tem mestu je potrebno spregovoriti o stopnjah menedžmentove
obravnave turističnih vplivov, saj pri tem vidimo logično povezavo s tremi
vidiki turističnega sistema, kot jih opisuje Laws (1995). Kot zagovornik
sistemske teorije turizem razume kot povezavo posameznih enot, ki de-
lujejo na podlagi medsebojne interakcije. Spričo interakcije in procesov,
ki v sistemu delujejo, vanj vstopajo nekakšne vhodne enote (ang. inputs)
(npr.: upravljavske in tehnične veščine, investicijski viri, pričakovanja tu-
ristov), ki se v procesu delovanja sistema spreminjajo v nekakšne izhodne
enote (ang. outputs) (npr.: uspeh na turističnem trgu, zadovoljstvo turi-
stov). Skladno s tem za sistem velja, da (Laws, 1995.):
1. so učinki pri outputih posledica sprememb pri inputih (take-
mu načinu »uporabe« informacij in razumevanju le-teh bi glede
na menedžmentovo obravnavo turističnih virov lahko rekli faza
seznanjanja),
Razumevanje, načrtovanje in upravljanje turističnih vplivov
V sodobnem turizmu gre za doživetja in izkušnje, ki nastajajo med atrak-
cijo, gostitelji in obiskovalci. Pri tem gre za družbeni, okoljski in gospo-
darski fenomen, ki temelji na interakciji, kjer pa so interakcija tudi pro-
cesi. Torej, da bi razumeli turistične vplive atrakcij, moramo razumeti
interakcije znotraj sistema atrakcije in procese, ki potekajo znotraj njega.
Vsak proces v sistemu nedvomno sproža raznotere učinke oz. povratne
informacije, ki pa so, če jih s pridom uporabljamo, izjemno dragocen vir
informacij in orodje za načrtovanje ter razvoj turistične atrakcije.
Archer, Cooper in Ruhanen (2005, str. 79) opažajo, »da turistične
aktivnosti sprožajo učinke, ki se jim ne moremo izogniti, lahko pa jih na-
črtujemo tako, da povečujemo pozitivne in zmanjšujemo negativne učin-
86 ke«. To je v domeni menedžmenta turistične atrakcije. Ti učinki so pos-
ledica interakcije med velikim številom obiskovalcev in domačinov, ki pa
imajo različna družbeno-kulturna ozadja. Vendar, bolj kot same učinke,
ki so posledica procesov, nastalih v interakciji, je potrebno razumeti raz-
loge in vzroke za določene pojave. Sami učinki so namreč zelo statična in
pasivna kategorija informacij za upravljanje. Ko se z njimi seznanimo, je
največkrat že prepozno in so izidi oz. posledice določenih učinkov (zlas-
ti negativnih) že prisotni. Vsekakor za menedžment turistične atrakci-
je ni dovolj biti seznanjen z vplivi turizma, pač pa sta potrebna znanje
in sposobnost za uporabo informacij o njihovih učinkih, da lahko pri-
demo do vzrokov in pomenov. Šele takrat postanejo za menedžment ko-
ristno orodje v procesu odločanja ter nadaljnjega načrtovanja turistične
atrakcije.
Na tem mestu je potrebno spregovoriti o stopnjah menedžmentove
obravnave turističnih vplivov, saj pri tem vidimo logično povezavo s tremi
vidiki turističnega sistema, kot jih opisuje Laws (1995). Kot zagovornik
sistemske teorije turizem razume kot povezavo posameznih enot, ki de-
lujejo na podlagi medsebojne interakcije. Spričo interakcije in procesov,
ki v sistemu delujejo, vanj vstopajo nekakšne vhodne enote (ang. inputs)
(npr.: upravljavske in tehnične veščine, investicijski viri, pričakovanja tu-
ristov), ki se v procesu delovanja sistema spreminjajo v nekakšne izhodne
enote (ang. outputs) (npr.: uspeh na turističnem trgu, zadovoljstvo turi-
stov). Skladno s tem za sistem velja, da (Laws, 1995.):
1. so učinki pri outputih posledica sprememb pri inputih (take-
mu načinu »uporabe« informacij in razumevanju le-teh bi glede
na menedžmentovo obravnavo turističnih virov lahko rekli faza
seznanjanja),