Page 94 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 94
Turistične atrakcije
stoletja, ko se posamezniki v družbi začnejo zavedati prednosti načrtne-
ga delovanja. Sociološke raziskave in razprave k temu pripomorejo na na-
čin, da utopijo o turizmu »raztrgajo« sredi 70-ih in 80-ih let, ko avtorji
konfliktnih teorij, kot so Boorstin (1964), Turner in Ash (1975), opozarja-
jo na »turistične horde« (asociacija na množični turizem) in sociološke
deviacije kot rezultat nenačrtovanega razvoja turizma. Konfliktne teori-
je uničujejo »mit« o turizmu kot univerzalnemu nosilcu miru in sodelo-
vanja med narodi ter širitvi pozitivnih vrednot. Opozarjajo na kulturne
paradokse, izzvane s prihodom turistov in turističnim razvojem, nasprot-
je vrednot, rušenje socialnega ravnovesja ipd. Prvič se začnemo spraševa-
ti o kulturni komercializaciji, promociji lažne avtentičnosti, proizvodnji
stereotipov in družbeni anomiji. Vse to krepi zavedanje družbe o posle-
94 dicah nenačrtovanega turizma in njegovih vplivih na naravno in družbe-
no okolje.
Sredi 90-ih let prejšnjega stoletja se pojavi izraz »optimalni razvoj tu-
rizma«, ki nakazuje na iskanje ravnovesja med zmogljivostmi in ohran-
janjem sedanjega stanja v okolju. To je čas, ko se začnemo še bolj zavedati
nenehnih sprememb na trgu in pomena pravočasnega odziva nanje. Sis-
temski pristop pri načrtovanju turizma (destinacije) postaja metoda or-
ganizacije menedžmenta na vseh področjih (marketing, informiranje,
transport itn.). Vse bolj se v načrtovanje vključuje lokalno prebivalstvo,
ker se destinacijski menedžment zaveda pomena javno-zasebnega part-
nerstva (sobivanje, sodelovanje, soustvarjanje) (Vodeb, 2014, str. 93–94).
Eden ključnih elementov načrtovanja v turizmu je ciljno usmerjen
proces odločanja, kjer gre za medsebojno povezane odločitve. Tudi v tem
segmentu lahko ugotavljamo sistemsko naravo v funkciji načrtovanja me-
nedžmenta, saj lahko sklepamo, da medsebojna povezanost odločitev v
procesu načrtovanja pomeni, da vsaka odločitev in aktivnost na nek na-
čin vplivata na vsak element v sistemu turistične atrakcije. Načrtovanje je
tako vedno ciljno orientirano na prihodnost in neko želeno stanje, v ve-
liki meri pa gre za usklajevalno vlogo načrtovanja. V sistemu atrakcij na-
mreč nastopa vrsta medsebojno odvisnih elementov, ki pa imajo zaradi
različnih interesov, virov in ciljev tendenco razdrobljenosti, neusklajenos-
ti in posledično neučinkovitosti. Spomnimo se, da ima turist danes zelo
visoka pričakovanja. Preprosto si želi celovito turistično izkušnjo. Da bi
to dosegli, mora menedžment turistične atrakcije povezati in optimizira-
ti delovanje vseh njenih elementov, da bi zagotovil usklajeno in učinko-
vito delovanje atrakcije, kar bo obiskovalec doživljal kot celovito turistič-
no izkušnjo.
stoletja, ko se posamezniki v družbi začnejo zavedati prednosti načrtne-
ga delovanja. Sociološke raziskave in razprave k temu pripomorejo na na-
čin, da utopijo o turizmu »raztrgajo« sredi 70-ih in 80-ih let, ko avtorji
konfliktnih teorij, kot so Boorstin (1964), Turner in Ash (1975), opozarja-
jo na »turistične horde« (asociacija na množični turizem) in sociološke
deviacije kot rezultat nenačrtovanega razvoja turizma. Konfliktne teori-
je uničujejo »mit« o turizmu kot univerzalnemu nosilcu miru in sodelo-
vanja med narodi ter širitvi pozitivnih vrednot. Opozarjajo na kulturne
paradokse, izzvane s prihodom turistov in turističnim razvojem, nasprot-
je vrednot, rušenje socialnega ravnovesja ipd. Prvič se začnemo spraševa-
ti o kulturni komercializaciji, promociji lažne avtentičnosti, proizvodnji
stereotipov in družbeni anomiji. Vse to krepi zavedanje družbe o posle-
94 dicah nenačrtovanega turizma in njegovih vplivih na naravno in družbe-
no okolje.
Sredi 90-ih let prejšnjega stoletja se pojavi izraz »optimalni razvoj tu-
rizma«, ki nakazuje na iskanje ravnovesja med zmogljivostmi in ohran-
janjem sedanjega stanja v okolju. To je čas, ko se začnemo še bolj zavedati
nenehnih sprememb na trgu in pomena pravočasnega odziva nanje. Sis-
temski pristop pri načrtovanju turizma (destinacije) postaja metoda or-
ganizacije menedžmenta na vseh področjih (marketing, informiranje,
transport itn.). Vse bolj se v načrtovanje vključuje lokalno prebivalstvo,
ker se destinacijski menedžment zaveda pomena javno-zasebnega part-
nerstva (sobivanje, sodelovanje, soustvarjanje) (Vodeb, 2014, str. 93–94).
Eden ključnih elementov načrtovanja v turizmu je ciljno usmerjen
proces odločanja, kjer gre za medsebojno povezane odločitve. Tudi v tem
segmentu lahko ugotavljamo sistemsko naravo v funkciji načrtovanja me-
nedžmenta, saj lahko sklepamo, da medsebojna povezanost odločitev v
procesu načrtovanja pomeni, da vsaka odločitev in aktivnost na nek na-
čin vplivata na vsak element v sistemu turistične atrakcije. Načrtovanje je
tako vedno ciljno orientirano na prihodnost in neko želeno stanje, v ve-
liki meri pa gre za usklajevalno vlogo načrtovanja. V sistemu atrakcij na-
mreč nastopa vrsta medsebojno odvisnih elementov, ki pa imajo zaradi
različnih interesov, virov in ciljev tendenco razdrobljenosti, neusklajenos-
ti in posledično neučinkovitosti. Spomnimo se, da ima turist danes zelo
visoka pričakovanja. Preprosto si želi celovito turistično izkušnjo. Da bi
to dosegli, mora menedžment turistične atrakcije povezati in optimizira-
ti delovanje vseh njenih elementov, da bi zagotovil usklajeno in učinko-
vito delovanje atrakcije, kar bo obiskovalec doživljal kot celovito turistič-
no izkušnjo.