Page 95 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 95
Upravljanje in organizacija turističnih atrakcij 95
Kot v vsaki človeški dejavnosti je treba zagotoviti čim učinkovitejše
delovanje na podlagi učinkovite rabe virov. Po tem se na turističnem trgu
lahko primerjamo z drugimi in na podlagi tega nas ocenjuje povpraševan-
je (turisti). Ta funkcija se zdi izjemno pomembna, toda učinkovitost v de-
lovanju določata znanje in sposobnost menedžmenta.
Iz vsega lahko sklenemo, da so dejavniki, ki vplivajo na uspeh turis-
tičnih atrakcij, organizacija in viri, proizvod (jedro atrakcije), ciljni trg
in upravljanje. Za uspešno organizacijo menedžment atrakcije nujno po-
trebuje izkušnje z razvojem in upravljanjem atrakcij. Razpolagati mora z
ustreznimi finančnimi in človeškimi viri, ki jih v procesu načrtovanja in
organizacije turistične atrakcije usmerja in uporablja na najboljši možen
način glede na razmere in okoliščine. Ob vsem tem se mora menedžment
v procesu organizacije zavedati dinamike in nenehnih sprememb na trgu
ter se nanje proaktivno odzivati. V sektorju turističnih atrakcij velja pra-
vilo, da gre ponavadi za velike (zlasti začetne) finančne investicije, tve-
ganja in sredstva, ki jih je potrebno zagotoviti, v kolikor želimo načrte
izpeljati uspešno. Donosnost investicij v turizmu je lahko problematič-
na zaradi prisotnosti veliko raznovrstnih akterjev, ki imajo različne inte-
rese (javni, zasebni, civilni sektor). Običajno pa velja, da so veliki ponud-
niki tudi močnejši, saj imajo pogosto kapitalsko moč, tradicijo in ugled
ter podporo javnega sektorja.
Glede proizvoda, ki je jedro turistične atrakcije, veljajo enaka pravi-
la kot v vseh drugih panogah. Inovativni pristop in/ali edinstvena ideja je
osnova za uspeh, to namreč poganja kolesje razvoja. Pri tem je treba vede-
ti, da so nujna sredstva za razvoj in kakovostno (podporno) okolje oz. sto-
ritve. Tukaj mislimo na povezljivost atrakcije z drugimi elementi turistič-
ne ponudbe, ki zagotavljajo njeno celovitost in uspeh. Lokacija, v smislu
prostorske opredeljenosti, včasih tudi omejenosti, fizična dostopnost in
ujemanje z obstoječo podobo destinacije – vse to so pomembni dejavniki
za uspeh turistične atrakcije.
Izbira ustreznih ciljnih skupin, ki temelji na poznavanju razmer
na trgu (redne tržne raziskave) in jasnem poznavanju lastne vrednosti
ter lastnosti atrakcije, je v domeni izkušenih profesionalnih timov me-
nedžerjev. Ti redno in inovativno spremljajo trende (družbene razmere)
in sledijo zahtevam, novostim in potrebam, ki jih le-ti narekujejo. Ključ-
nega pomena so sposobnost hitrega in učinkovitega odziva na spremem-
be, sledenje in natančno poznavanje zadovoljstva obiskovalcev, kajti to
je najpomembnejši parameter za vsako naslednjo odločitev ali aktivnost
menedžmenta.
Kot v vsaki človeški dejavnosti je treba zagotoviti čim učinkovitejše
delovanje na podlagi učinkovite rabe virov. Po tem se na turističnem trgu
lahko primerjamo z drugimi in na podlagi tega nas ocenjuje povpraševan-
je (turisti). Ta funkcija se zdi izjemno pomembna, toda učinkovitost v de-
lovanju določata znanje in sposobnost menedžmenta.
Iz vsega lahko sklenemo, da so dejavniki, ki vplivajo na uspeh turis-
tičnih atrakcij, organizacija in viri, proizvod (jedro atrakcije), ciljni trg
in upravljanje. Za uspešno organizacijo menedžment atrakcije nujno po-
trebuje izkušnje z razvojem in upravljanjem atrakcij. Razpolagati mora z
ustreznimi finančnimi in človeškimi viri, ki jih v procesu načrtovanja in
organizacije turistične atrakcije usmerja in uporablja na najboljši možen
način glede na razmere in okoliščine. Ob vsem tem se mora menedžment
v procesu organizacije zavedati dinamike in nenehnih sprememb na trgu
ter se nanje proaktivno odzivati. V sektorju turističnih atrakcij velja pra-
vilo, da gre ponavadi za velike (zlasti začetne) finančne investicije, tve-
ganja in sredstva, ki jih je potrebno zagotoviti, v kolikor želimo načrte
izpeljati uspešno. Donosnost investicij v turizmu je lahko problematič-
na zaradi prisotnosti veliko raznovrstnih akterjev, ki imajo različne inte-
rese (javni, zasebni, civilni sektor). Običajno pa velja, da so veliki ponud-
niki tudi močnejši, saj imajo pogosto kapitalsko moč, tradicijo in ugled
ter podporo javnega sektorja.
Glede proizvoda, ki je jedro turistične atrakcije, veljajo enaka pravi-
la kot v vseh drugih panogah. Inovativni pristop in/ali edinstvena ideja je
osnova za uspeh, to namreč poganja kolesje razvoja. Pri tem je treba vede-
ti, da so nujna sredstva za razvoj in kakovostno (podporno) okolje oz. sto-
ritve. Tukaj mislimo na povezljivost atrakcije z drugimi elementi turistič-
ne ponudbe, ki zagotavljajo njeno celovitost in uspeh. Lokacija, v smislu
prostorske opredeljenosti, včasih tudi omejenosti, fizična dostopnost in
ujemanje z obstoječo podobo destinacije – vse to so pomembni dejavniki
za uspeh turistične atrakcije.
Izbira ustreznih ciljnih skupin, ki temelji na poznavanju razmer
na trgu (redne tržne raziskave) in jasnem poznavanju lastne vrednosti
ter lastnosti atrakcije, je v domeni izkušenih profesionalnih timov me-
nedžerjev. Ti redno in inovativno spremljajo trende (družbene razmere)
in sledijo zahtevam, novostim in potrebam, ki jih le-ti narekujejo. Ključ-
nega pomena so sposobnost hitrega in učinkovitega odziva na spremem-
be, sledenje in natančno poznavanje zadovoljstva obiskovalcev, kajti to
je najpomembnejši parameter za vsako naslednjo odločitev ali aktivnost
menedžmenta.