Page 119 - Biloslavo, Roberto, Rusjan, Roland. 2018. Strateške dualnosti v teoriji in praksi managementa. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 119
Povzetek 119
stavki, da organizacije ne zmorejo sočasno slediti npr. strategiji nizkih cen
in diferenciacije, ne da bi obtičale nekje na sredi (angl. stuck-in-the-midd-
le), se je kot edina ustrezna rešitev ponujala izbira enega izmed polov du-
alnosti. Takšna odločitev naj bi ustvarila notranjo skladnost med izbrano
strategijo, sredstvi in urejenostjo ter tako zagotovila uspešnost in učin-
kovitost organizacije. Sodobne raziskave pa kažejo, da managerji, ki po-
slujejo po konceptu »ali ali«, organizaciji ne omogočajo prilagajanja pre-
lomnim spremembam v poslovnem okolju in s tem ohranjanja oziroma
vzpostavljanja konkurenčne prednosti. Ko se organizacija v celoti umesti
v določeno tržno nišo in temu prilagodi svoja sredstva, poslovne procese
in tako dalje, potem se zelo težko prilagaja hitrim in znatnim spremem-
bam v okolju.
Za management je sicer značilno, da se pogosto oprijema poznanih in
že preverjenih oblik dela in vodenja, še posebej, če so ta v preteklosti za-
gotavljala uspešno in učinkovito poslovanje. Slednje vodi v doseganje sta-
tičnega ravnotežja, ki je nerazvojno in dolgoročno škodljivo, če že na kra-
tek rok uspešno. Podrejenost organizacije enemu polu dualnosti pa lahko
prinaša uspešnost in učinkovitost le, dokler se poslovno okolje pomemb-
neje ne spremeni. Dejstvo pa je, da je današnje poslovno okolje večinoma
zelo dinamično in da so spremembe pogosto edina stalnica v poslovanju.
Obenem je potrebno upoštevati tudi to, da po avtopoetičnem načelu na-
črtno spodbujanje enega izmed polov dualnosti neposredno krepi potre-
bo po prisotnosti drugega pola, kar lahko v primeru neustreznega vode-
nja vodi v končno destrukcijo. Iz tega izhaja, da je smiselno prepoznati
dualnosti v organizaciji, se z njimi soočiti in v napetostih, ki jih povzroča-
jo, iskati vir za nove ustvarjalne rešitve.
Monografija se vsebinsko deli na pet poglavij. Prvo poglavje predstav
lja uvod v delo. Na začetku uvoda je najprej kratek opis poslovnih značil-
nosti, ki imajo nasprotujoče si lastnosti, v nadaljevanju pa sledi predsta-
vitev strukture tega dela. Poslovne značilnosti, ki imajo nasprotujoče si
lastnosti, različni avtorji poimenujejo z različnimi pojmi. Med drugimi
takšne organizacijske značilnosti imenujemo dualnosti, torej smo v nada-
ljevanju tega dela te značilnosti poimenovali dualnosti.
V drugem poglavju so predstavljena še ostala poimenovanja teh zna-
čilnosti po različnih avtorjih, ki jih srečamo v literaturi. Poglavje nosi na-
slov Dualnosti in management in je členjeno na opis pojma dualnosti v
smislu, kaj razumemo pod tem pojmom, kako različni avtorji opisujejo
dualnosti, zakaj se management ukvarja z dualnostmi itd. To poglavje za-
jema tudi vlogo različnih dualnosti kot pomembnih dejavnikov razvo-
ja posamezne organizacije. Ta vloga je predstavljena predvsem s stališča,
stavki, da organizacije ne zmorejo sočasno slediti npr. strategiji nizkih cen
in diferenciacije, ne da bi obtičale nekje na sredi (angl. stuck-in-the-midd-
le), se je kot edina ustrezna rešitev ponujala izbira enega izmed polov du-
alnosti. Takšna odločitev naj bi ustvarila notranjo skladnost med izbrano
strategijo, sredstvi in urejenostjo ter tako zagotovila uspešnost in učin-
kovitost organizacije. Sodobne raziskave pa kažejo, da managerji, ki po-
slujejo po konceptu »ali ali«, organizaciji ne omogočajo prilagajanja pre-
lomnim spremembam v poslovnem okolju in s tem ohranjanja oziroma
vzpostavljanja konkurenčne prednosti. Ko se organizacija v celoti umesti
v določeno tržno nišo in temu prilagodi svoja sredstva, poslovne procese
in tako dalje, potem se zelo težko prilagaja hitrim in znatnim spremem-
bam v okolju.
Za management je sicer značilno, da se pogosto oprijema poznanih in
že preverjenih oblik dela in vodenja, še posebej, če so ta v preteklosti za-
gotavljala uspešno in učinkovito poslovanje. Slednje vodi v doseganje sta-
tičnega ravnotežja, ki je nerazvojno in dolgoročno škodljivo, če že na kra-
tek rok uspešno. Podrejenost organizacije enemu polu dualnosti pa lahko
prinaša uspešnost in učinkovitost le, dokler se poslovno okolje pomemb-
neje ne spremeni. Dejstvo pa je, da je današnje poslovno okolje večinoma
zelo dinamično in da so spremembe pogosto edina stalnica v poslovanju.
Obenem je potrebno upoštevati tudi to, da po avtopoetičnem načelu na-
črtno spodbujanje enega izmed polov dualnosti neposredno krepi potre-
bo po prisotnosti drugega pola, kar lahko v primeru neustreznega vode-
nja vodi v končno destrukcijo. Iz tega izhaja, da je smiselno prepoznati
dualnosti v organizaciji, se z njimi soočiti in v napetostih, ki jih povzroča-
jo, iskati vir za nove ustvarjalne rešitve.
Monografija se vsebinsko deli na pet poglavij. Prvo poglavje predstav
lja uvod v delo. Na začetku uvoda je najprej kratek opis poslovnih značil-
nosti, ki imajo nasprotujoče si lastnosti, v nadaljevanju pa sledi predsta-
vitev strukture tega dela. Poslovne značilnosti, ki imajo nasprotujoče si
lastnosti, različni avtorji poimenujejo z različnimi pojmi. Med drugimi
takšne organizacijske značilnosti imenujemo dualnosti, torej smo v nada-
ljevanju tega dela te značilnosti poimenovali dualnosti.
V drugem poglavju so predstavljena še ostala poimenovanja teh zna-
čilnosti po različnih avtorjih, ki jih srečamo v literaturi. Poglavje nosi na-
slov Dualnosti in management in je členjeno na opis pojma dualnosti v
smislu, kaj razumemo pod tem pojmom, kako različni avtorji opisujejo
dualnosti, zakaj se management ukvarja z dualnostmi itd. To poglavje za-
jema tudi vlogo različnih dualnosti kot pomembnih dejavnikov razvo-
ja posamezne organizacije. Ta vloga je predstavljena predvsem s stališča,