Page 55 - Biloslavo, Roberto in Maja Uran Maravić, ur. 2019. Navtična industrija in trajnostni poslovni modeli: primer Slovenije. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 55
Trajnostni poslovni model in navtična industrija 55
virov ter obremenjevanja okolja preko meja tisto, kar zanamcem omogo-
ča varno, zdravo življenje.
Posredno opredelitev trajnostnega poslovnega modela predstavijo
Birkin, Cashman, Koh in Li. (2009, str. 65), ki menijo, da so trajnostna
vprašanja, ki se pojavljajo zunaj poslovnega sveta, naravna in družbena.
Menedžerji morajo misliti na vidik narave, naravnega okolja in ga upo-
števati pri poročanju o svoji trajnostni naravnanosti. Prav tako pa mora-
jo upoštevati tudi družbeni vidik. To zahtevo dobro ponazorijo nordijski
trajnostni poslovni modeli. Uspehi podjetja niso le neposredno poveza-
ni s poslovanjem in poslovnimi izidi, ampak so tudi odraz povezanosti
podjetja z neposrednim kulturnim in družbenim okoljem ter z narav-
nim okoljem. Gre za pomemben premik v razumevanju trajnosti v po-
slovnem okolju in za vidik uspešnosti, vzdržnosti ter trajnosti kot celovi-
te, okoljske in družbene dimenzije. N. Bocken, Short, P. Rana in Evans
(2013, str. 484) trajnostni poslovni model obravnavajo v luči trojnega izi
da. To pomeni, da si trajnostni poslovni modeli prizadevajo za presega-
nje zagotavljanja zgolj ekonomske vrednosti in vključujejo tudi upošteva-
nje drugih oblik vrednosti za širši krog deležnikov. Taki poslovni modeli
so opredeljeni kot poslovni modeli, ki ustvarjajo konkurenčno prednost z
vrhunsko vrednostjo za kupca in hkrati prispevajo k trajnostnemu razvo-
ju podjetja in družbe. W. Stubbs in Cocklin (2008) trdita, da trajnostni
poslovni modeli uporabljajo tako sistemske kot tudi podjetniške vidike,
gradijo na trojnem pristopu za opredelitev namena podjetja in merjenje
uspešnosti ter vključujejo širok razpon interesnih skupin – zlasti okolje
in družbo. Predpogoj trajnostnih poslovnih modelov pa je, da morajo biti
ekonomsko trajnostni oz. vzdržni. N. Bocken idr. (2013, str. 484) podaja-
jo opredelitev trajnostnega poslovnega modela, pri čemer se sklicujejo na
opredelitev Ludeke-Freunda iz leta 2010, ki pravi:
»Trajnostni poslovni modeli si prizadevajo za preseganje zagotavlja-
nja ekonomske vrednosti in vključujejo upoštevanje drugih oblik vred-
nosti za širši krog deležnikov. Opredeljeni so kot poslovni modeli, ki
ustvarjajo konkurenčno prednost z vrhunsko vrednostjo kupca in hkrati
prispevajo k trajnostnemu razvoju podjetja in družbe.«
Trajnostni poslovni modeli zato vključujejo koncept trojnega izida in
upoštevajo širok razpon interesov zainteresiranih strani, vključno z upo-
števanjem naravnega okolja in širše družbe. Koncept trojnega izida je po-
memben pri spodbujanju in izvajanju inoviranja podjetij za trajnost; lah-
ko pripomore k vključevanju trajnosti v poslovni namen in v procese ter
služi kot ključni dejavnik konkurenčne prednosti (Bocken, Short, Rana
in Evans, 2014).
virov ter obremenjevanja okolja preko meja tisto, kar zanamcem omogo-
ča varno, zdravo življenje.
Posredno opredelitev trajnostnega poslovnega modela predstavijo
Birkin, Cashman, Koh in Li. (2009, str. 65), ki menijo, da so trajnostna
vprašanja, ki se pojavljajo zunaj poslovnega sveta, naravna in družbena.
Menedžerji morajo misliti na vidik narave, naravnega okolja in ga upo-
števati pri poročanju o svoji trajnostni naravnanosti. Prav tako pa mora-
jo upoštevati tudi družbeni vidik. To zahtevo dobro ponazorijo nordijski
trajnostni poslovni modeli. Uspehi podjetja niso le neposredno poveza-
ni s poslovanjem in poslovnimi izidi, ampak so tudi odraz povezanosti
podjetja z neposrednim kulturnim in družbenim okoljem ter z narav-
nim okoljem. Gre za pomemben premik v razumevanju trajnosti v po-
slovnem okolju in za vidik uspešnosti, vzdržnosti ter trajnosti kot celovi-
te, okoljske in družbene dimenzije. N. Bocken, Short, P. Rana in Evans
(2013, str. 484) trajnostni poslovni model obravnavajo v luči trojnega izi
da. To pomeni, da si trajnostni poslovni modeli prizadevajo za presega-
nje zagotavljanja zgolj ekonomske vrednosti in vključujejo tudi upošteva-
nje drugih oblik vrednosti za širši krog deležnikov. Taki poslovni modeli
so opredeljeni kot poslovni modeli, ki ustvarjajo konkurenčno prednost z
vrhunsko vrednostjo za kupca in hkrati prispevajo k trajnostnemu razvo-
ju podjetja in družbe. W. Stubbs in Cocklin (2008) trdita, da trajnostni
poslovni modeli uporabljajo tako sistemske kot tudi podjetniške vidike,
gradijo na trojnem pristopu za opredelitev namena podjetja in merjenje
uspešnosti ter vključujejo širok razpon interesnih skupin – zlasti okolje
in družbo. Predpogoj trajnostnih poslovnih modelov pa je, da morajo biti
ekonomsko trajnostni oz. vzdržni. N. Bocken idr. (2013, str. 484) podaja-
jo opredelitev trajnostnega poslovnega modela, pri čemer se sklicujejo na
opredelitev Ludeke-Freunda iz leta 2010, ki pravi:
»Trajnostni poslovni modeli si prizadevajo za preseganje zagotavlja-
nja ekonomske vrednosti in vključujejo upoštevanje drugih oblik vred-
nosti za širši krog deležnikov. Opredeljeni so kot poslovni modeli, ki
ustvarjajo konkurenčno prednost z vrhunsko vrednostjo kupca in hkrati
prispevajo k trajnostnemu razvoju podjetja in družbe.«
Trajnostni poslovni modeli zato vključujejo koncept trojnega izida in
upoštevajo širok razpon interesov zainteresiranih strani, vključno z upo-
števanjem naravnega okolja in širše družbe. Koncept trojnega izida je po-
memben pri spodbujanju in izvajanju inoviranja podjetij za trajnost; lah-
ko pripomore k vključevanju trajnosti v poslovni namen in v procese ter
služi kot ključni dejavnik konkurenčne prednosti (Bocken, Short, Rana
in Evans, 2014).