Page 123 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 123
VIOLETA VLADIMIRA MESARI^

Prostor za bogoslužje je bil odvisen od zagotovitve varnosti za vo­
jake in njej se je prilagajal tudi čas božjih služb. Če je bilo bogos­ lužje
na prostem, se je to praviloma vršilo pod drevesi, saj so nasprot­nikova
letala neprestano preletavala in bombardirala vse pod seboj. V kolikor
je možno, pa so obredi potekali v cerkvi ali pa celo na skednju. Med
napadi bogoslužij ni bilo mogoče opravljati, razen če je na pomoč
priskočila narava in se je vojska lahko zatekla v kakšno skalno votlino
in tam našla zavetje pred nasprotnikovim obstrelje­vanjem. »Do sedaj
sem opravil pet bogoslužij v skalnih votlinah in lahko le rečem, da
so bila ena najbolj čustvenih; tudi takrat, ko so v ozadju votline stali
konji in je prasketal ogenj. ’Kot prvi kristjani,’ je rekel neki častnik,
ki je posebej skrbel za beli oltar, razpelo in sveče ter s tem za estetski
in obredni del bogoslužja. K posebnemu vzdušju pa je vplivala tudi
akustika in seveda polmrak ob svetlobi, ki jo je dajal ogenj.« (Tillich,
1972:72.)

Posebnega pomena so bile pobožnosti, ki so potekale praktično
na bojišču takoj za strelskimi jarki ali zaklonišči. Na hitro so skli­
cali proste vojake, ki so po kratki molitvi zopet odgovarjali na strele
nasprotnika. Medtem ko je Tillich opravljal molitev z manjšo sku­
pino vojakov – dva do tri vojake, so nad njihovi glavami švigali streli,
a nič jih ni odvrnilo od molitve. Kot vemo iz njegovega obsežnega
življenjskega opusa, je zanj religija pomenila »čisto prevzetost z
brezpogojnim« (Tillich, 1978:101), vera sama »obrat k brezpogoj­
nemu« (Tillich, 1959:331), in takšno verovanje je skušal prenašati na
svoje vojake.

Kjerkoli so potekala bogoslužja, zmeraj je bilo vse pripravljeno
z veliko mero ljubezni do človeka. Poseben pomen za vojake so
imeli pogovori, ki so velikokrat trajali dolgo v noč. Tudi častniki,
s katerimi je Tillich velikokrat prenočeval v votlinah, so bili veseli
njegove družbe, saj je velikokrat to bila edina priložnost za pogo­
vor se z nek­ om, ki je navzoč samo in prav zaradi človeka. Bolj ko je
človek na odg­ o­v­ ornem položaju, manj ima sogovornikov; občutek
osamljen­ osti je pri teh ljudeh še večji. Odrešenjski vidik krščanstva je
videl Tillich predvsem v pojmu agape, in kriterij agape oziroma ljube­-
zen pomeni »samopožrtvovalnost božanskega za človeško« (Tillich,
1972:487).

121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128