Page 202 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 202
RAZPRAVE, [TUDIJE

teologom in filozofom Johannom Baptistom Metzem – oba sta
sodelavca revije Concilium, ki s svojimi prispevki zelo vpliva na našo
revijo Znamenje, kjer smo zbrani sodelavci in somišljeniki našega, zdaj
že pokojnega škofa Vekoslava Grmiča – in ko je bral knjižico Noč, ni
mogel nemo mimo tega zapisa: »,Kje je Bog? Kje je? Kje je vendar Bog?‘
In glas v meni mu je odgovarjal: ‚Kje je? Tukaj je – obešen je tukaj,
na vešalih.‘«6  Po njegovem je Elie Wiesel želel povedati, da je »Jezus v
Auschwitzu umrl«.7 

Tako pretresljivo kot Elie Wiesel je tudi Moltmann doživljal čas
pretekle vojne, trpljenje, ki daje njegovi misli trajni metafizični zagon.8 
Tudi v smislu dialoga med judi in kristjani, v Nemčiji še posebej, saj
se je ta dialog začel razvijati na podlagi strašne industrije smrti v
Auschwitzu in tudi sokrivde in soodgovornosti krščanske teologije
za holokavst. S tem dialogom po Moltmannu prihaja do upanja na
možno prenovo krščanstva, kajti: »V tem dialogu smo spoznali, da je
naša krščanska tradicija kristologijo, žarišče krščanske teologije, že
od vsega začetka pogosto formulirala na način, ki je bil protijudovski,
in ne na judovstvu naklonjen način, ki bi ustrezal Jezusu. Danes nas
judovsko-krščanski dialog navdihuje, da kristol­ogijo formuliramo
na novo.«9  Pri tem nikakor ne gre za izgubo krščanske identitete,
recimo, da bi preklicali vero v Jezusa kot Božjega Mesijo. Po Molt-
mannu je nujno, da krščanstvo gleda na Jezusa v novi luči, skratka,
»da ga ne gledamo samo s svojimi očmi, ampak hkrati z očmi judov,
ki z nami vodijo dialog«.10  Tukaj se smemo vprašati, do kod bo tak
dobronamerni dialog pripeljal in koliko bo uspel nevtral­izirati stoletja
dolge, mnogo predolge tirade proti judovstvu v Nem­čiji. Predsodki
so izrazito negativne sodbe in vprašanje je, kako dolga bo doba, ki
bi jih morda lahko odpravila. Če? Soodgovornost lut­rovstva za anti-
judovsko razpoloženje v Nemčiji je zelo mučna tema, ki še dolgo ne
bo izginila.

6 Elie Wiesel: Noč, str. 9.
7 Jürgen Moltmann: Jezus in Auschwitz, nav. iz: Jürgen Manemann – Johann Baptist

Metz (ur.): Christologie nach Auschwitz, Lit Verlag, Münster 2001, str. 105.
8 Prav tam, str. 106.
9 Jürgen Moltmann: Kaj nam Kristus pomeni danes, str. 105–106.
10 Prav tam, str. 106.

202
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207