Page 239 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 239
MARKO KER[EVAN

Melanchthon), saj so uspešneje branili in ubranili tudi na zunaj vidne
protestantske posebnosti, ki so bile nujno potrebne za mobilizacijo
protestantskih vernikov v kritičnih trenutkih. V razmerah iskanja
soglasja ali vsaj medsebojne pomiritve zaradi skupne ogroženosti od
zunaj, od zunanjega sovražnika ali zunanjih neprijaznih okoliščin,
pa je bolj življenjska Melanchthonova usmeritev k osredotočenju
na bistveno in ohranitev tega bistvenega in skupnega, ki omogoča
soglasje kljub ohranjanju siceršnjih razlik in raznolikosti. Ne gre pa
prezreti – in biografska dela o Melanchthonu, ki so sveže nastala ob
letošnji obletnici, tega ne pozabijo poudariti – da v bistvenih zadevah
reformacijskega evangeljskega nauka nikakor ni bil popustljiv. O tem
priča tudi Apologija.

V krščanskih Cerkvah v začetku 21. stoletja ni soglasja o tem, v
kakšnih časih pravzaprav žive, kakšne so glavne nevarnosti in mož­
nosti za krščanstvo danes (zlasti v modernem evropskem in severno­
ameriškem okolju). Ali se morajo prav danes, v času vsesplošne in
medijsko posredovane konkurence, zaradi preživetja v taki konku­
renci posamezne Cerkve čedalje jasneje profilirati in medijsko uve­
ljavljati svoje specifične profile, po logiki medijev in trga? Ali pa
nasprotno, prav v času globalne konkurence že samih religij in drugih
vrednostnih in duhovnih usmeritev iskati možnosti za skupno nasto­
panje, zbliževanje ali celo združevanje vsaj tradicionalnih krščanskih
Cerkva in temu primerno potisniti v drugi plan medsebojne razlike
in nasprotja? Pohvale, celo zahvale, ki sta jih bila v evropskem pro­
storu v zadnjih dveh letih ob obletnicah deležna Trubar in Calvin
prav zaradi svoje zmožnosti preseči razlike zaradi višjih/skupnih
ciljev, bi govorile za to, da danes vendarle prevladuje zavest o skupni
ogroženosti protestantizma in/ali krščanstva sploh. Če je temu tako,
potem je lahko Melanchthon, ta »najbolj moderni reformator«, re-
formator-humanist ali humanist-reformator, še posebej vzor in izziv
za sodelovanje krščanskih Cerkva v skupni skrbi za preživetje. Seveda
pa ob tem ne gre pozabiti evangeljskega opozorila tudi Cerkvam:
»Kdor bo iskal svoje življenje, ga bo izgubil …« Cerkev, ki bi zaradi
preživetja ali celo zaradi moči in slave v tem življenju pozabila – ali
postavila v drugi plan – bistveno oznanilo evangelija in naloge, ki iz
njega izhajajo, ne bo preživela kot oznanjevalka in pričevalka tistega

239
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244