Page 261 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VII (2011), številka 13-14, ISSN 1408-8363
P. 261
ALBERT KOS

V naši protestantski književnosti ni obširnejšega razpravljanja
niti določnejšega stališča glede oderuštva, jemanja obresti, pravične
cene, čeprav je Luther v svojih spisih posvečal tem vprašanjem po-
sebno pozornost. Vzrok bo pač ta, da so naši protestanti prevajali in
prirejali le knjige izključno verske vsebine, v katerih se družbena
problematika odraža samo posredno kot osvetlitev verskega nauka.
Problemi pa so bili tudi pri nas podobni. Razmeroma razgibano
gospodarsko življenje: obrtniška produkcija, živahna trgovina in pa
srečanje s prodirajočim močnejšim tujim kapitalom je moralo spro-
žiti vsa ta vprašanja.17 Luther nasproti pojavu kapitala kot novega
samostojnega vira pridobivanja, s katerim je delo dobilo nevarnega
tekmeca, ni imel trdnega stališča. Po eni strani je videl vse izrastke
oderuštva, po drugi pa še ni računal z nujnostjo novih oblik kapita-
lističnega gospodarstva, ki je preseglo okvir posameznih zaključenih
teritorialnih in komunalnih področij. V takem duhu je Luther od-
ločno zavračal mamonizem, ki so ga naši protestanti predstavili in
opredelili takole: »Mamon se reče na kup spravljeno bogastvo, katero
se čez vsagdajno potribo želno grabi, vkup hrani inu ga skrbno
varuje, od kateriga bi človik dobro moral drugim pomagati, prez
[brez] vse svoje škode.«18

Bogastvo je malokdaj pravično pridobljeno. Čeprav pa ga kdo
potem pravično podeduje, je vendar često nekaj nepravilnega v
uživanju, ker se grdo in nekoristno uživa in s tem odvzema ubogim,
katerim po pravici pripada. Obilje blaga in denarja je vzrok greha,
draži k vsemu zlu in [je] po Pavlu vzrok pogubljenja.

Toda pri bogastvu je razlikovati med imetjem in uživanjem. Imet-
je bogastva je dovoljeno, če je pravično pridobljeno, in ni ga za-
vreči […]. Toda obsoja se lakomnost in nespodobno uživanje blaga:
»Zakaj mi vidimo, da eden lakomnik nikomur ne pomaga, ništar
[ničesar] ne da, ništar ne posodi, ništar ne počaka, ni na upanje ne da;
tudi ne proda, tamuč [temveč] ako vidi, da velik dobitak more imeti.«19

17 Grafenauer, [Boj za staro pravdo. Slovenski kmet ob koncu 15. in v začetku 16.
stol. Ljubljana 1944], 19–21, 29–47. – Zwitter Fran, Starejša kranjska mesta in
meščanstvo. Ljubljana 1929, 48 sl.

18 Juričič, Postila II, 130.
19 Juričič, Postila II, 157.

259
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266