Page 257 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VII (2011), številka 13-14, ISSN 1408-8363
P. 257
ALBERT KOS

v miru med seboj in izvršuje pravo božjo službo. Zato izvaja Me-
lanchthon etična načela iz te prvotne, človekovemu bistvu imanent-
ne lastnosti. […]

Božja postava pa navzlic poudarku vere in iz nje izvedene etike
ljubezni ni izgubila svoje veljave in vloge. Najprej je postava verniku
samemu določno navodilo, katera dela naj opravlja, da ostvari z vero
nastalo ljubezen. Ni namreč v skladu z vero in krščansko svobodo,
če si kdo sam, svojevoljno izbira dela,2 s katerimi hoče bogu služiti,
kot na primer redovniki. […]

Božja postava, izražena v božjih zapovedih, je človeku vrojena,
tako da ima sam v sebi merilo in ideal svojega ravnanja. »Ta tretja
postava, lex moralis, katero je Bug nerpoprej v tu človesku srce
zapisal inu potle za volo kir je ta postava skuzi ta greh v tim človeku
temna inu nezastopna ratala, je Bug te postave summo [povzetek],
tu je, te deset [160] zapuvidi na kamnite table postavil inu dal vsem
ludem … v le-ti postavi je ta večna, trdna, stanovita, sveta, čista,
modra, dobra, pravična vola inu šega božja postavlena inu nom
rezodivena …«3 Človek, ki je z vero in z blagodatjo milosti božje že
prerojen, je sam sposoben spoznati greh in se boriti proti elementom
svoje stare zle narave ter izpolnjevati iz ljubezni ljudem in božjemu
redu dolžno pokorščino kot dopolnitev prave krščanske svobode
pred bogom. Tak vernik je v istem smislu svoboden tudi pred tem, v
njegovo srce vcepljenim naravnim zakonom, božjimi zapovedmi. To
je druga oblika krščanske svobode – svobode vesti.

[161] Človekov položaj je določen po mestu, ki mu je dano v
božjem redu. […] Vsaka stvar je v razmerju do boga in božjega reda v
določenem stanu. »Mi smo tudi h timu katehizmu perdjali ene
mulitve inu navuke, koku vsaki suj stan ima pelati po zapuvedi inu
voli božji.«4 Tudi bog ima svoj stan, to je položaj, ki ga zavzema kot
bog v stvarstvu. Prav tako so človeška razmerja v božji red vključen
sistem stanov. Tako lahko opredelimo stan kot objektivni krog
dolžnosti, s katerimi je združen človekov položaj v stvarstvu v okviru
božjega reda in v razmerju do boga.

2 Dalmatin, Biblija, Slovenska predguvor.
3 Trubar, Novega test. II. del: Predguvor čez ta list h tim Rimlanom.
4 Trubar, Abecedarium.

255
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262