Page 283 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 283
CVETKA HED@ET TÓTH

skupaj z njim tudi mi, nekateri sodelavci revije Znamenje, ki smo
med prvimi v Sloveniji pisali o njegovih nazorih in objavljali prevode
njegovih del. S predavanjem nam je, kakor je sam poudaril, »pred-
stavil realistično vizijo in ne pesimistične vizije propada«,63 skratka,
tu je čutiti navzočnost tega, kar je po njegovem podlaga temeljnega
etosa, življenjskega etosa, svetovnega etosa in tudi njegove osebne
etične drže, to pa je temeljno zaupanje, s katerim kljubujemo enemu
najbolj grozljivih gostov sedanjega časa, tj. nihilizmu. Še enkrat: reči
sebi, drugemu, stvarnosti, življenju da, pomeni negovati temeljno
zaupanje, reči vsemu temu ne, je nihilizem. Küngova vizija pa je
»vizija upanja«, kljub »vsem težkim političnim, gospodarskim in
socialnim problemom«.64 In tukaj nas je mnoge v dobi, ki se dekla-
rirano imenuje celo post-upanjska in postutopična, prepričal, včasih
celo navdušil, in hvaležni smo mu za to.

Če po Küngu uporabimo prispodobo za svetovni etos, potem je
to možno z nogometno igro. Nogomet ima zelo določena pravila,
ki pa nikakor ne samo omejujejo, ampak dajejo tudi možnost, da
igra poteka živahneje in bolje, toda imeti mora zagnane in predane
ljudi. Kljub temu, da živimo v času z zelo malo orientacije, imamo
spodbudne signale, ki skušajo oživljati temelje humanih vrednot,
in najmočnejši signal je gotovo Izjava o svetovnem etosu iz leta 1993.
Küng je že pred časom opozoril: »Enake etične principe je mogo-
če najti tudi v Splošni izjavi o človekovih odgovornostih, kakršno je
leta 1997 predložil Inter-Action Council nekdanjih predsednikov
vlad in držav pod predsedstvom nekdanjega kanclerja Helmuta
Schmidta.«65

V svoji prav tako v slovenščino prevedeni knjigi Katoliška cerkev –
kratka zgodovina zelo kritično očita krščanstvu »da ni zmožno ustvar-
jati miru«, kajti s tem je bila »močno okrnjena njegova verodostoj-
nost«, vendar pa Küng nikdar s svojo kritiko ne nastopa populistično
in poudarja, da je »katoliška cerkev, to občestvo vernikov, kljub vsem
izkušnjam z neusmiljenostjo rimskega sistema ostala vse do dan-

63 Hans Küng: Kaj povezuje in ohranja sodobno družbo? Svetovne religije – svetovni mir
– svetovni etos, str. 7.

64 Prav tam.
65 Hans Küng: V iskanju novega etosa – po svetu in doma, Znamenje, 2000, št. 1-2, str. 10.

281
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288