Page 112 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 112
[TUDIJSKI VE^ERI

jasno razvidno in v vsakdanji praksi potrjeno načelo, da je prva in
temeljna dejavnost Cerkve religiozno moralne narave […].« (idem, 27)
Ta enostranska ocena preteklosti in zamolč­ evanje lastne odgovorno-
sti zanjo kaže na ideološko logiko tenden­cioznega govora, ki ima za
cilj uveljaviti svoj pogled na zgodovino kot izhodišče za svoj koncept
družbenega razvoja v bodoče. V teh formulacijah je prikrita tendenca
slovenske Katoliške cerkve po vrnitvi k restavraciji integrizma.

*
Po poti restavracije pa ni šla samo slovenska Cerkev, taka je bila
tudi politika Vatikana po smrti Pavla VI. Hans Küng, eden najvidnej­
ših koncilskih teologov, ugotavlja, da se je »zaradi zavračanja dialoga
in reform Cerkev znašla v najtežji krizi po francoski revoluciji.«2 Volja,
da bi spet obvladovala celotno družbeno in zasebno življenje človeka,
povzroča, da se povečuje razkorak med njo in sodobnim svetom.
V čem se kaže obnova restavracije? Drugi vatikanski koncil je ho-
tel nadoknaditi dve zgodovinski zamudi. Uresničil je mnoga prizade-
vanja reformacije: uvedel je rabo narodnega jezika v bogoslužje, dal
pomen Svetemu pismu, dovolil kritično teološko raziskovanje; ob tem
pa je priznal sekularno načelo o verski svobodi, se opredelil za umik
Cerkve iz politike, priznal avtonomnost svetne družbe ter odprl eku-
menski dialog z drugimi verstvi in s sekularno družbo. Koncilski
očetje so razumeli, da je danes mogoče krščanske vrednote oznanjati
le na temelju človekovih pravic, na vrednotah humanizma in ob spo-
štovanju avtonomije vsakega posameznika.
S papežema Wojtiło in Ratzingerjem pa je Rim spet stopil »čvrsto
na stališče restavracije«, kakor pravi Küng, in od reform je ostalo v
veljavi bore malo. Bila pa je v celoti ustavljena nadaljnja reforma
Cerkve, ki so jo že med koncilom trasirali s svojimi teološkimi ute­
meljitvami mnogi koncilski teologi. Küng v že omenjenem intervjuju
omenja nekaj ključnih vprašanj, ki bi jih morala pokoncilska reforma
rešiti: »uravnavanje rojstev v skladu z osebno odgovornostjo, ureditev

2 Publik-Forum, Dossier, št. 17, 7. sept. 2012, str. 18–21: »Pridobitve koncila naj bi se
razveljavile. Zakaj se sploh še splača boriti za reforme?«

110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117