Page 124 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 124
[TUDIJSKI VE^ERI

Božidar Debenjak
JE MARIJA MAGDALENA UMRLA

V PROVANSI?

KAJ O TEM BEREMO V »SLAVI VOJVODINE KRANJSKE«

1
Ko je Valvasor v četrti knjigi (zadnji knjigi prvega zvezka) ob naš-
tevanju naravnih čudes Kranjske prišel do kraških jam, se mu je oko
najprej zaustavilo na Socerbu, katerega okolica ga je spomnila na
Provanso, in je v vseh podrobnostih opisal tamkajšnjo podzemsko
jamo, razen najglobljih etaž, kjer je povzel opise drugih. Takole je
na začetku povzeta vsebina: »Izčrpen opis jame pri Socerbu* na
Kranjskem. Čudovite sobe in figurni stebri tamkaj. Studenček, ki
pokvari vino. Mnogo polic ena čez drugo v tej jami. Različni prestoli
v njej. Nenavadno prečudna lastnost studenčnice v jami. Od zajema-
nja je ni manj. Nima prav nobene nesnage. Služi za poučno podobo
Božje dobrote. Verjame se, da je ta studenček Bog ustvaril sv. Servulu«,
zgodnjekrščanskemu mučencu sv. Servulu; ta naj bi bil, preden je bil
umorjen v antičnem Tergestu (Trstu), nekaj časa bival kot puščavnik
v omenjeni jami. Okolica Socerba je Valvasorja spomnila na Provanso,
zato povzetek nadaljuje: »S. Baume v Provansi. Zmotno poročanje
Matth. Meriana o studenčku v tej jami. Lega poti do S. Baume. Hrib,
poraščen s prikupno dišečimi zelišči. Prikupno cvetlično polje. Enako
prijetno lego ugledaš tudi pri Socerbu. Nadaljnji opis poti do S. Ba­
ume. Predstavitev jame pri S. Baume. Majhen studenček tamkaj, ki
ga ne moreš izčrpati. V tej jami naj se ti prebudi vest. Gora, na katero
naj bi bili angeli sedemkrat v dnevu povzdignili sv. Marijo Magdale-
no.« Valvasor tu popravlja napačni opis znamenitega geografa Meri-
ana, v ostalem pa se naslanja na zgodbo o Mariji Magdaleni, ki naj bi
* S posebno pisavo je nakazano, da je Valvasor na takem mestu uporabil latinico,

medtem ko je vse drugo besedilo tiskano v gotici. Op. B. D.

122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129