Page 156 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 156
[TUDIJSKI VE^ERI

Še ena razlika: medtem ko je bila narodno-politična vloga sve­
togorske Marije – v primerjavi z brezjansko sploh manj opazna – na-
rodnoobrambna v času zunanje poitalijančevalske ogroženosti Slo-
vencev, je politična vloga brezjanske Marije usmerjena predvsem
navznoter: v demonstriranje in uveljavljanje katoliške narodno-cer-
kvene zveze znotraj »slovenskega naroda«, proti notranjim nasprot­
nikom te zveze in njene dominacije. Koliko bo v prihodnje vloga
Marije Kraljice Slovencev v sozvočju in medsebojnem spodbujanju z
ljudsko Marijo Pomagaj, koliko pa bo prihajalo do medosebojne
blokade, je težko napovedovati …

Fatima
Kot tretji primer večplastnosti in odnosov med različnimi plastmi
Marijinega kulta vzemimo Fatimo, fatimsko Marijo.25 Kakor Brezje
je novejšega datuma, kakor pri Sveti gori se je začelo od spodaj, z
Marijinim prikazovanjem. Drugače kakor obe slovenski Marijini
svetišči pa je Fatima postala – podobno kot Lurd ali kot to morda
postaja Međugorje – eno najodmevnejših in najvplivnejših svetišč
Marijanske pobožnosti (in kot taka odmevala tudi v slovenskem ka-
toliškem prostoru).
Začelo se je 13. maja 1917, ko naj bi trije pastirčki, dve deklici in
deček, stari 10, 7 in 9 let, na nizkem hrastu zagledali s svetlobo ožar-
jeno, belo oblečeno Gospo, z rožnim vencem v roki, ki jih je nagovo-
rila. Natančneje: z Gospo je govorila, jo vpraševala in ji odgovarjala le
najstarejša Lucija, medtem ko sta mlajša dva le poslušala. Tako lahko
preberemo v zapisnikih pogovorov, ki so jih z vidci takoj opravili
predstojniki krajevne cerkve in posvetne oblasti. (Izvirni zapisniki so
bili objavljeni leta 1992). Mimogrede, državna oblast na Portugalskem

25 Opirali se bomo na dve deli, izdani v Fatimi, s tamkajšnjim cerkvenim Imprima-
tur, in sicer: John de Marchi: Fatima from the Beginning. Fatima 2006.( 14. izd.);
Louis Kondor (ur.): Fatima in Lucia’s Own Words. Sister Lucia’s Memoirs I, II. Fatima:
Secretariados dos pastorinchos 2005. Tretje delo je knjiga portugalskega sociolo-
ga: Moises Espirto Santo: Fatima magica. Le apparizioni di Fatima fra cristianesimo
popolare e misticismo islamico. Nardo: BESA Editrice 1999.

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161