Page 47 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 47
LUCIJAN ADAM

smarico I pogosto prepisovali, prepise pa uporabljali tako v evan­
geličanskih kot tudi v katoliških prekmurskih cerkvah.80

K teži in pomenu pričujoče pesmarice je precej prispevalo tudi
dejstvo, da je bila ilustrirana, torej opremljena s petnajstimi lesorezi,
ki sta jih podrobneje obdelala B. Puc-Bjelić in Pelc. Za ilustracije je
Puc-Bjelić menila, da se med seboj stilno razlikujejo ter da so predlo-
ge zanje in lesorezi nastali skoraj istočasno in da bi jim lahko pripi-
sali sedem avtorjev, od katerih pa je le eden signiran.81

Prvo stilno skupino predstavlja »Krst«. V okroglem, obokanem
prostoru, stoji na podstavku krstilnik, ki ima obliko keliha. Okrog
krstilnika oz. keliha so zbrane osebe, ki prisostvujejo dogodku. Osre-
dnja oseba upodobitve je duhovnik, ki nad krstilnikom drži krščenca
in ga obliva z vodo. Na duhovnikovi desni strani stoji, z odprto knji-
go v levi in vrčem v desni roki, njegov pomočnik. Na duhovnikovi levi
strani stojita mož in žena, za katera Puc-Bjelić pravi, da sta ali boter
in botra ali starejša krščenca. Za njima sta upodobljena še dva (ne­
določ­ljiva) ženska portreta. Vse osebe so oblečene v moder­ne obleke.
Puc-Bjelić meni, da lesorezec ni popolnoma obvladoval perspektive,
kar se, po njenem, najlepše vidi v izdelavi prostora. Za Puc-Bjelić so
zanimive glave figur, ki so izrazite, posebej glava žene.

Drugo stilno skupino predstavljata ilustraciji, za kateri Puc-Bjelić
meni, da sta nastali istočasno kot zgornja, ena od njih pa predstavlja
»Obhajilo pod obema podobama«. V prostoru, ki ima v ozadju dve
okni, stoji miza, na njej dva svečnika s prižganima svečama oklepata
velik trokrilni oltar. Pred oltarjem stojita dva duhovnika, ki obhajata
klečeči osebi, na levi s kruhom, na desni z vinom, v vrsti za njima pa
na obhajilo čaka množica ljudi. Puc-Bjelić pravi, da je kompozicija
lesoreza simetrična, za temo postavi, da je izrazito protestantska in ji
pomaga pri dataciji lesoreza, ki po njenem mnenju ni mogel nastati
pred tretjim desetletjem 16. stoletja.

Tretjo stilno skupino predstavlja ilustracija »Jezusov vnebohod«,
na katerem je, okrog majhne vzpetine, upodobljen zbor klečečih apo­

80 Novak, 267–275, cit. 275.
81 B. Puc-Bjelić: Ilustracije v slovenskih protestantskih knjigah, Zbornik za umet-

nostno zgodovino, letnik IV, leto 1957, 183–210, cit. 198–200 (Puc-Bjelić).

45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52