Page 49 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 49
LUCIJAN ADAM

Zadnja ilustracija, ki jo obravnava Puc-Bjelić, je »David s harfo«.
Po njenem mnenju omenjena ilustracija nima nič opraviti s prejšnjimi,
saj je njena izdelava veliko boljša. Ilustracijo dobesedno opiše tako-­
le: »Pogled se nam odpre v del sobe z odprtim polkrožno zaključe-­
nim oknom, katerega vrhnji del je zastrt z zaveso. Skozenj vidimo
gričevnato pokrajino s hišami v ozadju. Na težki mizi pred oknom
leži odprta knjiga; David jo je pravkar odložil in segel po harfi.
Prislonil jo je na podstavek stebra in pričel ubirati strune. David
je upodobljen kot silak, z mišičastimi nogami, orjaške postave in
nežnega, v daljavo uprtega pogleda. Lesorez spominja na dela Virgila
Solisa in Josta Ammana.« Za obravnavane lesoreze raziskovalka Puc-
Bjelić pravi, da razen za enega ni mogla ugotoviti, čigavi so in od kod
so vzeti.

Po mnenju Pelca je Dalmatinov »katekizem« iz leta 1584 tipo­
grafsko najbolje opremljeni slovenski katekizem iz 16. stoletja.82
Vsaka stran ima svoj okrasni okvir, knjiga pa, ustrezno vsakemu po-
glavju, vsebuje po eno ilustracijo, skupaj torej 15 njih, ki so delo
različnih avtorjev in niso nastale v enakem času ter imajo vidne raz-
like v načinu izvedbe. Eden od lesorezov je signiran z (grško) črko Ψ
(psi). Dva od lesorezov imata navedeno letnico nastanka 1551, a Pelc
zanju zapiše, da se zdi, da nista delo istega avtorja. Pelc ugotavlja, da
samo štiri od petnajstih ilustracij ustrezajo vsebini katekizma, a niti
ena vsebinsko ne stoji na ustreznem mestu. Štiri ilustracije, ki vsebin-
sko ustrezajo katekizmu so: 1) »Mojzes prejema plošče zakonov«, 2)
»Stvarnik« oz. »Bog Oče«, 3) molitev »Očenaš« spremlja ilustracija,
na kateri je upodobljen Jezus z učenci, 4) poglavje »o evharistiji«
spremlja ilustrac­ ija z upodobljenim obhajilom in zadnjo večerjo. Pelc
navaja, da je več kot polovica lesorezov odtisnjena ali pri priložnostnih
pesmih/napevih za posamezne praznike, katerih avtorja sta Primož
Trubar in Jurij Dalmatin, pesmi pa so opremljene tudi z notnim za-
pisom, ali pa pri vrhuncih zgodb iz zgodovine odrešitve. Po dva leso-
reza krasita pesmi o krstu, po en lesorez pa pesem o Kristusovem
rojstvu, zadnji večerji, Kristusovem vnebohodu, spustu Svetega Duha

82 M. Pelc: Biblija priprostih, Ilustracije hrvatskih i slovenskih protestantskih knjiga
16. stoljeća, Zagreb 1991, 67–68.

47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54