Page 49 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 49
LUCIJAN ADAM
Zadnja ilustracija, ki jo obravnava Puc-Bjelić, je »David s harfo«.
Po njenem mnenju omenjena ilustracija nima nič opraviti s prejšnjimi,
saj je njena izdelava veliko boljša. Ilustracijo dobesedno opiše tako-
le: »Pogled se nam odpre v del sobe z odprtim polkrožno zaključe-
nim oknom, katerega vrhnji del je zastrt z zaveso. Skozenj vidimo
gričevnato pokrajino s hišami v ozadju. Na težki mizi pred oknom
leži odprta knjiga; David jo je pravkar odložil in segel po harfi.
Prislonil jo je na podstavek stebra in pričel ubirati strune. David
je upodobljen kot silak, z mišičastimi nogami, orjaške postave in
nežnega, v daljavo uprtega pogleda. Lesorez spominja na dela Virgila
Solisa in Josta Ammana.« Za obravnavane lesoreze raziskovalka Puc-
Bjelić pravi, da razen za enega ni mogla ugotoviti, čigavi so in od kod
so vzeti.
Po mnenju Pelca je Dalmatinov »katekizem« iz leta 1584 tipo
grafsko najbolje opremljeni slovenski katekizem iz 16. stoletja.82
Vsaka stran ima svoj okrasni okvir, knjiga pa, ustrezno vsakemu po-
glavju, vsebuje po eno ilustracijo, skupaj torej 15 njih, ki so delo
različnih avtorjev in niso nastale v enakem času ter imajo vidne raz-
like v načinu izvedbe. Eden od lesorezov je signiran z (grško) črko Ψ
(psi). Dva od lesorezov imata navedeno letnico nastanka 1551, a Pelc
zanju zapiše, da se zdi, da nista delo istega avtorja. Pelc ugotavlja, da
samo štiri od petnajstih ilustracij ustrezajo vsebini katekizma, a niti
ena vsebinsko ne stoji na ustreznem mestu. Štiri ilustracije, ki vsebin-
sko ustrezajo katekizmu so: 1) »Mojzes prejema plošče zakonov«, 2)
»Stvarnik« oz. »Bog Oče«, 3) molitev »Očenaš« spremlja ilustracija,
na kateri je upodobljen Jezus z učenci, 4) poglavje »o evharistiji«
spremlja ilustrac ija z upodobljenim obhajilom in zadnjo večerjo. Pelc
navaja, da je več kot polovica lesorezov odtisnjena ali pri priložnostnih
pesmih/napevih za posamezne praznike, katerih avtorja sta Primož
Trubar in Jurij Dalmatin, pesmi pa so opremljene tudi z notnim za-
pisom, ali pa pri vrhuncih zgodb iz zgodovine odrešitve. Po dva leso-
reza krasita pesmi o krstu, po en lesorez pa pesem o Kristusovem
rojstvu, zadnji večerji, Kristusovem vnebohodu, spustu Svetega Duha
82 M. Pelc: Biblija priprostih, Ilustracije hrvatskih i slovenskih protestantskih knjiga
16. stoljeća, Zagreb 1991, 67–68.
47
Zadnja ilustracija, ki jo obravnava Puc-Bjelić, je »David s harfo«.
Po njenem mnenju omenjena ilustracija nima nič opraviti s prejšnjimi,
saj je njena izdelava veliko boljša. Ilustracijo dobesedno opiše tako-
le: »Pogled se nam odpre v del sobe z odprtim polkrožno zaključe-
nim oknom, katerega vrhnji del je zastrt z zaveso. Skozenj vidimo
gričevnato pokrajino s hišami v ozadju. Na težki mizi pred oknom
leži odprta knjiga; David jo je pravkar odložil in segel po harfi.
Prislonil jo je na podstavek stebra in pričel ubirati strune. David
je upodobljen kot silak, z mišičastimi nogami, orjaške postave in
nežnega, v daljavo uprtega pogleda. Lesorez spominja na dela Virgila
Solisa in Josta Ammana.« Za obravnavane lesoreze raziskovalka Puc-
Bjelić pravi, da razen za enega ni mogla ugotoviti, čigavi so in od kod
so vzeti.
Po mnenju Pelca je Dalmatinov »katekizem« iz leta 1584 tipo
grafsko najbolje opremljeni slovenski katekizem iz 16. stoletja.82
Vsaka stran ima svoj okrasni okvir, knjiga pa, ustrezno vsakemu po-
glavju, vsebuje po eno ilustracijo, skupaj torej 15 njih, ki so delo
različnih avtorjev in niso nastale v enakem času ter imajo vidne raz-
like v načinu izvedbe. Eden od lesorezov je signiran z (grško) črko Ψ
(psi). Dva od lesorezov imata navedeno letnico nastanka 1551, a Pelc
zanju zapiše, da se zdi, da nista delo istega avtorja. Pelc ugotavlja, da
samo štiri od petnajstih ilustracij ustrezajo vsebini katekizma, a niti
ena vsebinsko ne stoji na ustreznem mestu. Štiri ilustracije, ki vsebin-
sko ustrezajo katekizmu so: 1) »Mojzes prejema plošče zakonov«, 2)
»Stvarnik« oz. »Bog Oče«, 3) molitev »Očenaš« spremlja ilustracija,
na kateri je upodobljen Jezus z učenci, 4) poglavje »o evharistiji«
spremlja ilustrac ija z upodobljenim obhajilom in zadnjo večerjo. Pelc
navaja, da je več kot polovica lesorezov odtisnjena ali pri priložnostnih
pesmih/napevih za posamezne praznike, katerih avtorja sta Primož
Trubar in Jurij Dalmatin, pesmi pa so opremljene tudi z notnim za-
pisom, ali pa pri vrhuncih zgodb iz zgodovine odrešitve. Po dva leso-
reza krasita pesmi o krstu, po en lesorez pa pesem o Kristusovem
rojstvu, zadnji večerji, Kristusovem vnebohodu, spustu Svetega Duha
82 M. Pelc: Biblija priprostih, Ilustracije hrvatskih i slovenskih protestantskih knjiga
16. stoljeća, Zagreb 1991, 67–68.
47