Page 53 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 53
HANS PETER GROßHANS

opazil nobenega notranjega učinkovanja evangelija. Zaradi tega se je
posebej osredotočil na vprašanje učinkovanja evangelija na »notranje-
ga človeka«, ne le kognitivno dojetega. Njegova teologija je bila potem
tudi klasificirana kot »spiritualistična«. Razlikovanje med »znotraj«
in »zunaj«, med »notranjim« in »zunanjim« je dalo pečat njegovemu
mišljenju. Nanašalo se je na zunanji obstoj Svetega pisma in notranje
delujočo Božjo besedo; na zunanjo, povnanjeno realno navzočnost
evharistije v Luthrovem pojmovanju in na – ponotranjeno – duhovno
navzočnost v zwinglijanskih pojmovanjih; nazadnje celo na kreatur-
nost/telesnost Jezusa Kristusa v času njegovega življenja, ki jo je v
poznih letih začel zanikati, potem ko je prej podvomil le v Kristuso-
vo kreaturnost/telesnost po vstajenju.

Po letu 1551 je Schwenckfeld objavil več spisov o pomenu Svetega
pisma in evangelija, na katere je Vlačić reagiral po letu 1553.2 Naslov
enega od Schwenckfeldovih spisov iz leta 1551 že nakazuje smer: O
Svetem pismu. Njegovi vsebini, veljavnosti, pravi koristi, uporabi in zlorabi.
Pri tem o razlikovanju med služabnikom in pridigarjem Svetega pisma in
Božje besede.3 Naslov se nanaša na Schwenckfeldovo striktno razliko-
vanje med Svetim pismom in Božjo besedo. Na vprašanje: kaj je prav-
zaprav Božja beseda, je Schwenckfeld odgovarjal: Kristus je Božja
beseda – lahko bi še dodali: »samo Kristus je Božja beseda«.4

Mogoča je asociacija na znano formulacijo prve teze Barmenske
teološke deklaracije iz leta 1934: »Jezus Kristus, kot nam je izpričan v
Svetem pismu, je ena in edina Božja beseda, ki jo moramo poslušati, ji
v življenju in smrti zaupati in ji biti poslušni.«

Razlikovanje med Svetim pismom in Božjo besedo je Schwenckfeld
obravnaval in upošteval tudi v drugih spisih iz tega časa, npr. v bese-
dilu z naslovom: O razlikovanju Božje besede in Svetega pisma.5 Schwenck­
feld je sicer vseskozi trdno vztrajal pri reformatorskem načelu sola
scriptura. Brez pričevanja Svetega pisma ni mogoče v krščanski veri niče­

2 Relevantni spisi so dostopni v Corpus Schwenckfeldianorum, posebej zv. XII-XV.
3 Corpus Schwenckfeldianorum, XII, 419–541.
4 Glej K. Schwenckfeld: Vom worte Gottes. Das kein ander Wort Gottes sei aigentlich

zureden denn Sun Gottes Jesus Christus Bewerung (1554). V: Corpus Schwenckfeldiano-
rum, XIII, 736–899, 808.
5 Vom underschayde des worts Gottes unnd der hayligen Schrifft. V: Corpus Schwenckfel-
dianorum, XIII, 902–922.

51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58