Page 208 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 208
RAZPRAVE, [TUDIJE

predstavljati politiko in ureditev, ki bi ne postavljala v ospredje moči,
ampak služenje drugemu in za drugega v luči nesebične ljubezni.

Pojem moči je temeljni izziv tudi različnim feminizmom. Tako je
na primer zgodnji feminizem ločil med »dobro močjo«, ki je osvoba-
jajoča ter osvobaja vse in ne samo ženske iz spon ujetosti in zatira-
nosti, in »močjo, ki zasužnjuje oziroma zatira« ter je torej razumljena
kot »slaba moč«. Patriarhalna oblika vzpostavljanja moči, torej patri-
arhalna moč, je v luči feminizma razumljena kot slaba moč, ki ima
uničujoče posledice.24

Starhawk (Miriam Simos) razlikuje tri vrste moči: »moč nad« (power
over), »notranja moč« (power within) in »moč povezovanja« (power with).
»Moč nad« je osnovno gonilo moči partiarhalnih družb. Je manifesta-
cija logike dominacije, prevlade človeka nad človekom (rasne, razredne,
spolne), pa tudi človeka nad naravo itd., torej patriarhalne družbe nad
žensko in nad naravo. Takšna moč je fundamentalno kompetitivna
(tekmovalna v negativnem pomenu besede). Deluje po formuli: več
moči kot ima ena stran, manj je premore druga.

Tej postavi nasproti »notranjo moč« (power within), ki je posledica
procesa osvobajanja dominiranih. Ti se z uporabo notranje moči
osvobodijo in otresejo predsodkov in označb inferiornosti in nemoči.
»Moč povezovanja« (power with) pa je moč, ki ni negacija drugega v
korist potrditve sebe, ampak je moč medsebojnega povezovanja z
zmožnostjo prepoznavanja in priznavanja posameznikovih posebno-
sti in talentov. Takšna moč omogoča zdravo vzajemnost, ki ima za
cilj podpirati drug drugega.25

Sklepne ugotovitve
Spoznavanje drugačnosti in posebnosti posameznih ženskih reli-
gijskih izkušenj zaživi v ženskem medverskem dialogu. Prek tega in
po njem dobi teorija krščanske feministične teologije in drugih oblik
religijskih feminizmov živi obraz dejanskosti. Žensko delovanje in

24 Ann Cathrin Jarl, In Justice, Women and global economics, Minneapolis: Fortress Press,
2003, 44.

25 Rosemary Radford Ruether, Integrating Ecofeminism, Globalization, and World Religions,
New York: Rowman & Littlefield Publishers 2005, 95–96.

206
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213