Page 21 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 21
JONATAN VINKLER
III
Tretje načelo, ki je imelo vsaj občasno in od daleč v drugi polovici
16. stoletja opraviti tudi z uveljavljanjem reformacije v Notranji Av-
striji, pa je declaratio Ferdinandei. Po njej (AR, č. 26, 27) so bili plemiči
in svobodna kraljevska mesta izvzeti iz verske unifikacije z rimoka-
toliško veroizpovedjo deželnega suverena, v kolikor se je reformirana
veroizpoved na zadevnem območju prakticirala od 1520 naprej.
Slednje je pomenilo, da so mogla obstajati v Reichu mešana območja,
kjer so v isti deželnopravni entiteti sobivali izpovedovalci augsburške
veroizpovedi in katoličani. AR v svojem 27. členu določa naslednje:
[Regelung für die Reichsstädte]
§ 27. Nachdem aber in vielen Frey- und Reichs-Städten die beede
Religionen, nemlich Unsere alte Religion und der Augspurg. Con
fession-Verwandten Religion ein zeithero im Gang und Gebrauch
gewesen, so sollen dieselbigen hinführo auch also bleiben und in
denselben Städten gehalten werden und derselben Frey- und Reichs-
-Städt Bürger und andere Einwohner, geistlichs und weltlichs Stands,
friedlich und ruhig bey- und neben einander wohnen und kein Teil
des andern Religion, Kirchengebräuch oder Ceremonien abzuthun
oder ihn darvon zu dringen unterstehen, sonder jeder Theil den an-
dern laut dieses Friedens bey solcher seiner Religion, Glauben, Kir
chengebräuchen, Ordnungen und Ceremonien, auch seinen Haab
und Gütern und allem andern, wie hie oben beeder Religion Reichs-
-Ständ halben verordnet und gesetzt worden, ruhiglich und friedlich
bleiben lassen.13
Na reservatio Ferdinandei so se vsaj zastran plemičev mogli sklicati
tudi notranjeavstrijski deželni stanovi, ko so ob operiranju s turško
nevarnostjo katoliškega deželnega kneza Karla stiskali za privilegije
augsburške veroizpovedi v Notranji Avstriji,14 kar so nazadnje z bruško
13 Http://www.lwl.org/westfaelische-geschichte/portal/Internet/finde/langDaten-
satz.php?urlID=739&url_tabelle=tab_quelle (15. 9. 2014)
14 Jonatan Vinkler, »Medkulturni dialog« Evropske komisije kot nova verska tole-
ranca in patent Jožefa II., Šolsko polje XXI (2010), št. 5–6, 40–42. O turški nevar-
nosti, ki je bila, kot se zdi, politični vzvod za marsikatero praktično osvojitev re-
formirane cerkve na Kranjskem, glej J. Vinkler, Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi
soldatje, Ljubljana 2011, Dissertationes 17, Digitalna knjižnica, 25–156; dostopno
na: http://www.pei.si/Sifranti/StaticPage.aspx?id=79.
19
III
Tretje načelo, ki je imelo vsaj občasno in od daleč v drugi polovici
16. stoletja opraviti tudi z uveljavljanjem reformacije v Notranji Av-
striji, pa je declaratio Ferdinandei. Po njej (AR, č. 26, 27) so bili plemiči
in svobodna kraljevska mesta izvzeti iz verske unifikacije z rimoka-
toliško veroizpovedjo deželnega suverena, v kolikor se je reformirana
veroizpoved na zadevnem območju prakticirala od 1520 naprej.
Slednje je pomenilo, da so mogla obstajati v Reichu mešana območja,
kjer so v isti deželnopravni entiteti sobivali izpovedovalci augsburške
veroizpovedi in katoličani. AR v svojem 27. členu določa naslednje:
[Regelung für die Reichsstädte]
§ 27. Nachdem aber in vielen Frey- und Reichs-Städten die beede
Religionen, nemlich Unsere alte Religion und der Augspurg. Con
fession-Verwandten Religion ein zeithero im Gang und Gebrauch
gewesen, so sollen dieselbigen hinführo auch also bleiben und in
denselben Städten gehalten werden und derselben Frey- und Reichs-
-Städt Bürger und andere Einwohner, geistlichs und weltlichs Stands,
friedlich und ruhig bey- und neben einander wohnen und kein Teil
des andern Religion, Kirchengebräuch oder Ceremonien abzuthun
oder ihn darvon zu dringen unterstehen, sonder jeder Theil den an-
dern laut dieses Friedens bey solcher seiner Religion, Glauben, Kir
chengebräuchen, Ordnungen und Ceremonien, auch seinen Haab
und Gütern und allem andern, wie hie oben beeder Religion Reichs-
-Ständ halben verordnet und gesetzt worden, ruhiglich und friedlich
bleiben lassen.13
Na reservatio Ferdinandei so se vsaj zastran plemičev mogli sklicati
tudi notranjeavstrijski deželni stanovi, ko so ob operiranju s turško
nevarnostjo katoliškega deželnega kneza Karla stiskali za privilegije
augsburške veroizpovedi v Notranji Avstriji,14 kar so nazadnje z bruško
13 Http://www.lwl.org/westfaelische-geschichte/portal/Internet/finde/langDaten-
satz.php?urlID=739&url_tabelle=tab_quelle (15. 9. 2014)
14 Jonatan Vinkler, »Medkulturni dialog« Evropske komisije kot nova verska tole-
ranca in patent Jožefa II., Šolsko polje XXI (2010), št. 5–6, 40–42. O turški nevar-
nosti, ki je bila, kot se zdi, politični vzvod za marsikatero praktično osvojitev re-
formirane cerkve na Kranjskem, glej J. Vinkler, Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi
soldatje, Ljubljana 2011, Dissertationes 17, Digitalna knjižnica, 25–156; dostopno
na: http://www.pei.si/Sifranti/StaticPage.aspx?id=79.
19