Page 24 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 24
RAZPRAVE, [TUDIJE
nossi, ona ie en služabnik Božy, en mesčavec h timu serdu čez tiga, kir
hudu sturi. Obtu vi morate biti pokorni, nekar le samuč za volo tiga
serda, temuč tudi za volo te visty. Obtu vi tudi to štyvro plačuite, zakai
oni so služabniki Božy, kir na tu gledaio.’ ’Na tu bodite vi pokorni
sledni človeski ordningi za volo tiga Gospudi: oli timu krallu, koker nei
timu višimu, oli tim altmanom, koker tim, kir so od nega poslani h
timu mesčovanu čez te, kir hudu deio, inu k ani hvali tim, kir dobru
deio. Zakai letu ie ta vola Božya, de vi s teim dobrim dianem tim
norskim inu nezastopnim ludem zamašite nih vusta, koker ty, kir so
fray inu sami suy, inu nekar de bi vi to frayngo inu slobodnost imeili k
animu pokrivanu te hudobe, temuč koker ty hlapci Božy. Poštuite
sledniga, brate imeite za lubu, Boga se buite, poštuite tiga kralla.’15
Trubar se je tod oprl na dva svetopisemska odlomka, in sicer na
Rim 13,1–6 in 1 Pt 2,13–17. Menil je, da je posvetna oblast koristna,
zagotavlja namreč red in varnost ter pri tem uporablja tudi »sredstva
prisile«, ki jih mora vernik kot podložnik Božji, toda hkrati tudi po-
danik posvetne oblasti – ta pa da je sama Božje orodje za vzdrževanje
pozemskega reda – spoštovati in ubogati. O funkciji posvetne oblasti
v formi fevdalnega reda in deželne politične oblasti v poglavju Od
deželske oblasti inu gosposčine zapiše:
Ta deželska oblast inu gosposčina ie en stan oli služba, katero ie
Bug v ti celi človeski žlahti gori naredil inu postavil, to isto on sam
gori derži inu ohrani, čassi močno, časi šibko, v velikih, v mahinih,
krivih inu rezdianih ričeh, de s to isto to vunano brumo inu poštene
po Božyh zapuvidah vmei ludmi obderži inu de ty hudi, nepokorni s
to telesno štraifingo inu s teim mečom bodo štraifani. Skuzi to isto
tim ludem daie Bug na znane, de ie on moder inu pravičin, inu te
hude ludy inu psee, kir so te človeske kry žeini, skuzi katere bi Zludi
rad hotel tu človestvu cilu zatreti inu končati, proč deva inu pregane.16
Za intelektualnozgodovinsko umestitev Trubarjevega razumeva-
nja posvetne oblasti je zlasti pomenljiva pasaža, kjer njen avtor avto-
riteto pridigarja oz. duhovna primerja z avtoriteto posvetne oblasti:
15 Primož Trubar, Cerkovna ordninga, v: Zbrana dela Primoža Trubarja III, ur. Jonatan
Vinkler, Ljubljana 2005, 418–419.
16 P. Trubar, n. d., 344.
22
nossi, ona ie en služabnik Božy, en mesčavec h timu serdu čez tiga, kir
hudu sturi. Obtu vi morate biti pokorni, nekar le samuč za volo tiga
serda, temuč tudi za volo te visty. Obtu vi tudi to štyvro plačuite, zakai
oni so služabniki Božy, kir na tu gledaio.’ ’Na tu bodite vi pokorni
sledni človeski ordningi za volo tiga Gospudi: oli timu krallu, koker nei
timu višimu, oli tim altmanom, koker tim, kir so od nega poslani h
timu mesčovanu čez te, kir hudu deio, inu k ani hvali tim, kir dobru
deio. Zakai letu ie ta vola Božya, de vi s teim dobrim dianem tim
norskim inu nezastopnim ludem zamašite nih vusta, koker ty, kir so
fray inu sami suy, inu nekar de bi vi to frayngo inu slobodnost imeili k
animu pokrivanu te hudobe, temuč koker ty hlapci Božy. Poštuite
sledniga, brate imeite za lubu, Boga se buite, poštuite tiga kralla.’15
Trubar se je tod oprl na dva svetopisemska odlomka, in sicer na
Rim 13,1–6 in 1 Pt 2,13–17. Menil je, da je posvetna oblast koristna,
zagotavlja namreč red in varnost ter pri tem uporablja tudi »sredstva
prisile«, ki jih mora vernik kot podložnik Božji, toda hkrati tudi po-
danik posvetne oblasti – ta pa da je sama Božje orodje za vzdrževanje
pozemskega reda – spoštovati in ubogati. O funkciji posvetne oblasti
v formi fevdalnega reda in deželne politične oblasti v poglavju Od
deželske oblasti inu gosposčine zapiše:
Ta deželska oblast inu gosposčina ie en stan oli služba, katero ie
Bug v ti celi človeski žlahti gori naredil inu postavil, to isto on sam
gori derži inu ohrani, čassi močno, časi šibko, v velikih, v mahinih,
krivih inu rezdianih ričeh, de s to isto to vunano brumo inu poštene
po Božyh zapuvidah vmei ludmi obderži inu de ty hudi, nepokorni s
to telesno štraifingo inu s teim mečom bodo štraifani. Skuzi to isto
tim ludem daie Bug na znane, de ie on moder inu pravičin, inu te
hude ludy inu psee, kir so te človeske kry žeini, skuzi katere bi Zludi
rad hotel tu človestvu cilu zatreti inu končati, proč deva inu pregane.16
Za intelektualnozgodovinsko umestitev Trubarjevega razumeva-
nja posvetne oblasti je zlasti pomenljiva pasaža, kjer njen avtor avto-
riteto pridigarja oz. duhovna primerja z avtoriteto posvetne oblasti:
15 Primož Trubar, Cerkovna ordninga, v: Zbrana dela Primoža Trubarja III, ur. Jonatan
Vinkler, Ljubljana 2005, 418–419.
16 P. Trubar, n. d., 344.
22