Page 22 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 22
RAZPRAVE, [TUDIJE

pomiritvijo dosegli za plemiče in za meščane v Gradcu, Judenburgu,
Celovcu in Ljubljani. Nadvojvoda se je sicer izvijal, da v verskih rečeh
nikomur ne dela sile, da pa si zastran trgov in mest (upravno) pridr-
žuje deželnoknežjo regalno pravico, da tam ne dovoli druge veroiz-
povedi, kakor je katoliška. Tako je Karel stanovom priznal le svobodo
vesti (verovanja), ne pa tudi veroizpovedovanja (konfesionalnega de-
lovanja), kar je bilo tedaj vezano na jurisdikcijo, slednja pa je bila
imanentno politično-pravno vprašanje (kdo sme komu dovoliti po­
staviti cerkev in kje – na čigavi zemlji). Toda ker so bili protestantski
stanovi vztrajni in je že kazalo, da se bo deželni zbor razšel brez uspe­
ha, turška nevarnost pa je brez ozira na zagatni položaj deželnega
kneza trkala na vrata, je slednji popustil – stanovom je dal 9. febru-
arja 1578 ustno obljubo – pacifikacijsko izjavo, da si sicer pridržuje
deželnoknežjo pravico do urejanja verskih zadev na svojih posestvih,
po mestih in trgih, vendar ne zato, da bi zatrl protestantsko bogo-
služje v Gradcu, Judenburgu, Celovcu in Ljubljani, vesti meščanov pa
da ne bo nihče obteževal. Stanovi so tako de facto dosegli, da so si
lahko plemiči in njihovi ter meščani v omenjenih štirih mestih utr-­­
dili protestantsko bogoslužje in šole, meščane in tržane drugih mest
ter trgov pa poslej do protireformacije (od 1598 naprej) ni nihče silil,
da bi obiskovali katoliško obredje; smeli so hoditi na protestantsko
službo božjo drugam ali pa so se jurisdikciji deželnega kneza v vpra-
šanjih vere izognili tako, da so ob mestu ali trgu (vendar na nemestni
in nedeželnoknežji) zemlji postavili molilnico – kot npr. mariborski
protestanti v Betnavi.

Spričo kolikor moči jasno definirane politične sankcije v Augsbur-
škem verskem miru, s katerim je Confessio Augustana postala poleg
katoliške druga, toda enakovredna veroizpoved Reicha, je bilo v refor-
miranem delu Reicha zaznati potrebo, da se razmerja med političnim
in verskim uredijo s posebno zakonodajo. In tako so v reformiranem
delu cesarstva zlagoma začeli nastajati cerkveni redi v večjem številu
in obsegu. Prvi protestantski cerkveni red je delo Wittenberger Ordnung
Andreasa Bodensteina Karlstadta; drugi zgodnji cerkveni redovi so
npr. cerkveni red za Braunschweig, 1528; leta 1531 dobi cerkveni red
Lübeck, 1533 mejna grofija Brandenburg in svobodno kraljevsko
mesto Nürnberg, 1543 Schwäbisch Hall in Wolfenbüttel …

20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27