Page 236 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 236
RAZPRAVE, [TUDIJE

bila zgrajena v sužnjelastniški družbi, strasbourška katedrala v fev-
dalizmu, pa vendar »ne nosita s seboj ničesar obžalovanja vrednega«
(prav tam). Tudi velika filozofska dela, ki so s svojim časom povezana
bolj kot največji cvetovi umetnosti, so večno mlada in odpirajo »ved-
no nove perspektive« (Bloch, 1981a: 178; GA 5: 176). Tretja faza ideo­
loškega oblikovanja kulture je faza zatona, za katero je značilna de-
kadenca, ki predstavlja »bogastvo prelomnega časa, bogastvo nena-
vadne časovne mešanice večera in jutra« (Bloch, 1981b: 107). Deka-
dentni umetniški smeri sta nadrealizem in ekspresionizem. Slednji je
želel »ustvariti nov svet, novega človeka, novo senzibilnost« (Bloch,
1977b: 344) in je Blochu pomenil upor generacije njegove mladosti;
v ekspresionističnem duhu je Bloch napisal delo Duh utopije, v katerem
poskuša v srečanju z umetnostjo prebuditi še-ne-zavedno védenje o
utopiji.

Vsa velika dela preteklosti – ne tudi majhna in nepomembna – po
Blochu vsebujejo novum, ki ga čas, v katerem so nastala, ni prepoznal,
zato so ta dela odprta za prihodnost; duh utopije je »navzoč tako v
strasbourški katedrali kot v Božanski komediji, v Beethovnovi glasbi
pričakovanja in v latentnosti maše v h-molu« (Bloch, 1981a: 179; GA
5: 180). Novum, ki je mladostni element v velikih kulturnih stvaritvah,
s časom zori, ideologija v pomenu lažne zavesti pa, ugotavlja, s časom
izgublja pomen. A utopična vsebina teh del ni vedno eksplicitna,
marveč je v njih navzoča zgolj implicitno, zato jo mora prejemnik
(bralec, gledalec, poslušalec) v njih odkriti in dešifrirati oz. jo vanjo
vnesti, četudi gre zgolj za »plodni nesporazum« (Bloch, 1981a: 562;
GA 5: 566) kot v primeru Platonove Države, ki ga Bloch omenja v
pregledu socialnih utopij v drugem zvezku Principa upanja. Platonova
»konservativna«4 utopija in po Blochu najhladnejša med vsemi uto­
pijami, katere samostanski oz. »taboriščni« komunizem policije in
»izobražene geruzije« temelji na izkoriščanju najnižje kaste in sužnjev,
je zaradi nesporazuma, ki po Blochu izvira iz renesanse, v zgodovini
delovala prevratniško in so jo brali celo kot socialistični oz. komuni-
stični spis; Thomas Müntzer jo je, poudarja Bloch, citiral »v smislu
omnia sunt communia in ne v smislu suum cuique« (prav tam).

4 Besedno zvezo »konservativna oblika utopije« uporablja Karl Mannheim (2007:
253) v Ideologiji in utopiji.

234
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241