Page 79 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XI (2015), številka 21-22, ISSN 1408-8363
P. 79
MAJDA MERŠE

bolj ali manj določno ter bolj ali manj ostro izpostavlja moteča dejstva.
Na primer:

1. Da tukai imamo en lep sbran exempal vezhniga ſtritania, katero
Chriſtuſ inu niega verni ſtimi falſh Vzheniki inu Hinavci imaio inu tèrpio
(KPo 1567: XIb);

2. Wer ſich on des Geiſts treiben / mutwillig in gefahr gibt […] der
verſucht Gott (SA 1559: LXXXVIIb) → Inu kateri pres ſvetiga Duha, volnô
ſam ſebi tèrplenie naloshi (kakòr ſo ti vbosi sapeliani Lüdie pod tim ſlépim
Papeshtvom dosdai delali, ſami ſebe tepli, gaishlali, tolkli, bili, ranali
&c.) […] ta ſkuſha Boga (KPo 1567: CVIIa).

Že iz doslej navedenih zgledov je razvidno, da Kreljeve kritične misli
zadevajo ob konkretne cerkvene in posvetne razmere, najpogosteje pa
ob nauke in ravnanje verskih nasprotnikov (»papežnikov«), pa tudi pri-
padnikov sočasnih verskih in družbenih gibanj, s katerimi se nazorsko
ni povsem strinjal. Za ponazoritev obeh vrst dodatkov naj zadoščata
naslednja zgleda:

Obsežen polemični vrivek, namenjen graji dvoličnosti verskih na­
sprotn­ ikov, je npr. dodan odgovoru na vprašanje, kako so bila ovred-
notena dobra dela prerokinje Ane (v razlagi evangelija, ki se bere na
nedeljo po božiču):

Spangenberg Krelj

Man verwirfft nicht die rechten Chriſt­ Dobra dela, kakòr ie tudi poſt alli tre­
li­­c­ hen guten wercke / ſondern allein das sovſt, molitva inu v’Cerkov hoienie, ſe ne
falſch vertrawen auff die wercke / vnd da­­ sametaio inu ſe nimaio sametati, tàmuzh
rumb können ſich die werckheiligen mit kadàr ſe ûpanie inu Vera na laſtna dobra
diſer Hanna nicht ſchützen. Denn wenn dela poſtavi, inu zhlovik meni, da ſkusi
ſie es recht anſehen wöllen / ſo finden ſie dolge molitve, inu drugo delo ſebi pàr
/ das diſe Hanna nicht gerechtfertiget iſt Bogi ſam ta vezhni leban inu odpuſtke
auß den wercken / ſondern allein auß saſ­­lushi, Inu tako Iesuſa Chriſtuſa tiga
dem glauben (SA 1559: XXXIIIa) ediniga Ohranienika po­sabi inu sataij
k’Gal. na 2. To ni prav, to ſe ima ſvariti
inu sametati. Anna ſe ie Poſtila, ie mo-
lila. Sakai ne? Gdo bi pravi poſt, gdo bi
molitov prepovedal?

77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84