Page 165 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XII (2016), številka 23-24, ISSN 1408-8363
P. 165
ALEN ŠIRCA

Kristusu, ki živi v njem (en emoì Christós).2 To je skladno s formulacijo
iz Lukovega evnagelija (Luka naj bi bil vezan na Pavlovo izročilo): »Božje
kraljestvo je v vas (Basileía toû theoû entòs hymôn estin).« (Lk 17,21)
Podobno tudi drugod poudarja, da je »Božja ljubezen (agápe toû theoû)
izlita v naša srca po Svetem Duhu« (Rim 5,5). Zato lahko trdimo, da
je zgodnjekrščanska kerigma medij Dogodka, je posredovanje Besede
oziroma Jezusovega Duha v vernikovi notranjosti, kar vernik izkusi kot
novo ontološko kvaliteto življenja.

Iz kergime, ki se torej vedno osredinja na Kristusovo smrt in vstajenje,
potem nastanejo prvi evangeliji. Ti učinkujejo kot razdelana kerigma. Če
pogledamo Markov evangelij, ki naj bi bil po splošno sprejetem mnenju
prvi nastali evangelij, gre v osnovi za poročilo o pasijonu in vstajenju,
kateremu je dodan daljši uvod (ki pa vedno nakazuje osrednjo temo
Jezusovega poslanstva). Čeprav evangeliji na formalni ravni izkazujejo
nekatere podobnosti tudi z žanrom antične biografije, je ta podobnost
po mojem mnenju bolj naključna, saj evangeliji nikoli nimajo namena
podati Jezusov zgodovinski portret.

Kerigmo potem v naslednjem koraku vedno spremlja kateheza (gr.
katéchesis, iz gl. katechéo, »ustno poučevati«). Vsaj od začetka 2. stoletja
naprej ima kateheza vedno obliko krstnega katehumenata (ta sicer lahko
lokalno variira); sem spadajo bogoslužja z branjem bibličnih besedil,
splošno poučevanje, eksorcizmi, polaganje rok, predaja veroizpovedi,
očenaša, zakramenti, mistagoške kateheze … Pozneje, v srednjem veku,
katehezo nadomesti katehetska pridiga, pa tudi kerigma sama postane
zgolj homiletični element.

Novozavezni kanon
Krščanstvo ni religija knjige: na začetku imamo namreč »oralnost«,
»ljudsko izročilo«. Apostoli so bili kot preprosti Galilejci zvečine nepi-
smeni. Tudi Jezus sam ni ničesar zapisal. Poleg tega se zdi, da se prvi

2 Prim. tudi Rim 8,8–10. Grški izvirnik Nove zaveze vstavljam po elektronski Nestle-
-Alandovi izdaji (1993), ki je integrirana v BibleWorks 9: Software Program for Biblical
Exegesis and Research, Norfolk, Va.: BibleWorks, 2011.

163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170