Page 191 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XII (2016), številka 23-24, ISSN 1408-8363
P. 191
MARKO KERŠEVAN

bi se jim pridružili. Nastajajo individualne, z vidika izhodiščnih religij
nelogične kombinacije »religioznosti a la carte«, »brkljarije« različnih
sestavin, vodene z logiko življenjskih in miselnih potreb in zadreg so-
dobnih posameznikov. Prezrli bi Webrova spoznanja, če pri opazova-
nju tega ne bi upoštevali različnih afinitet med različnimi religioznimi
izhodišči in usmeritvami na eni strani ter različnimi družbenimi sloji,
položaji in perspektivami na drugi; upoštevati in razumeti je treba tako
skupne kot razlikujoče značilnosti, nagnjenja k izključujočim izbiram
ali h kombinacijam.

Različne empirične raziskave o sodobni religioznosti in »duhovno-­­
sti«9 in drugi vpogledi (tudi skozi medijske prakse, tako »konfekcijske«
kot avtorske) kažejo, da v njej prevladuje in »zmaguje« iskanje mesta v
tem svetu (in ne odvračanje od njega), s poudarkom na posamezniku,
njegovi »tostranski« sreči (»tostransko odrešenje«). Pri tem nastajajo
z vidika religijskih tradicij tudi nenavadne kombinacije. Posamezniki
v iskanju tostranske sreče (zunanjega uspeha in/ali notranjega miru)
prostodušno uporabljajo/preizkušajo tudi tradicionalna magična sred­
stva, pogosto uvožena iz okolij, kjer je bila magija s svojimi spoznanji
in praksami najbolj negovana (na primer tradicionalna Kitajska), ali iz
starejših domačih obdobij in okolij (staroslovanskih, keltskih, staroger-
manskih …); če/ker ne gre drugače, se jih vključuje v okvire ali pripenja
na robove sodobnih znanosti in njihovih kategorij, na primer različnih
»energij«. Iščejo in preizkušajo se različne »duhovne poti«, razvite v
drugih religijskih tradicijah in okoljih (na primer indijskih), toda upora-
bljajo se za doseganje tostranskih ciljev, tostranskih odrešitvenih dobrin
(zunanjega uspeha, moči, bogastva, notranjega ravnovesja, zdravja …)
zdaj, ali – če ne gre zdaj – v nekem bodočem novem življenju/ponovnem
rojstvu v ta(k) svet. Pa seveda – različno pogoste – različne možne druge
kombinacije …

Vse je tu, vse gre. Everything goes. Seveda tudi krščanstvo, še posebej
tisto na poganski način, z »baaliziranim« Jahvejem (Buber) in »religio-
niziranim« Kristusom (Barth) … Že Goethe je nekoč rekel: kot pesnik
in umetnik sem politeist, kot naravoslovec panteist; kot moralna oseb-

9 Nekaj literature v: Kerševan 2015, 265–266 (opomba št. 5).

189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196