Page 186 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XII (2016), številka 23-24, ISSN 1408-8363
P. 186
ŠTUDIJSKI VEČERI

4. Krščanstvo in religiozni »vsakdanjik«
sodobnih zahodnih družb

Nas tukaj zanima vprašanje, kaj je s krščanskostjo zahodne moderne
civilizacije danes v njenem rojstnem kraju, Evropi (in Ameriki). Ožje in
natančneje, kaj je s krščanstvom kot religijo v moderni zahodni družbi,
ki je nastala tudi z njegovim prispevkom. Weber je tu še natančnejši: z vi-
dika družbenih učinkov, ki ga zanimajo, govori o protestantizmu in ne o
krščanstvu kar tako, še več, tudi znotraj protestantizma izpostavi asketski
in aktivistični protestantizem kalvinistične, metodistične in baptistične
usmeritve, saj mu luteranstvo idealno tipsko7 in realno zgo­dovinsko ni
bilo gibalo tistih (»kapitalističnih«) sprememb, ki so ga tokrat posebej
zanimale. Vprašanje je v Webrovem smislu torej vprašanje, kaj je danes
s podobo sveta, pojmovanjem načina in poti odrešenja in odrešitvenih
dobrin, ki naj bi bili soudeleženi pri nastajanju moderne zahodne družbe.
Po Webru naj bi bila to podoba sveta z radikalno transcendentnim bo-
gom, »odčaranega sveta«, podoba le po Božji milosti odrešenega človeka,
ki deluje v takem svetu v zahvalo in čast Bogu, da s tem preverja svojo
vero in z njo svojo izbranost za odrešenje; človeka, ki stoji in odgovarja
pred Bogom za delovanje v odčaranem svetu brez boga, človeka, ki de-
luje zgolj v desakraliziranem/sekulariziranem tostranstvu, toda katerega
delovanje ima »zadnji« smisel v onstranstvu oziroma zaradi njega.

Weber je bil sodobnik in poznavalec Nietzscheja. Nietzschejeva (pri-
s)podoba o smrti ali celo umoru Boga v svetu zdaj brezbožnega moder-
nega človeka mu ni bila tuja. Po nekaterih naj bi se ta smrt/umor zgodila
z razsvetljenstvom, njegovim deizmom in ateizmom, po drugih naj bi se
radikalni monoteizem čedalje bolj transcendentnega in/ali skritega Boga,
ki pušča človeka samega v odčaranem svetu, neizogibno sam stopnjeval/
sprevrgel v dokončno odsotnost Boga in humanistično samoodgovornost
človeka v svetu brez Boga. Na sceni naj bi skratka ostala le edini svet in
avtonomni človek brez Boga in onstranstva.

Odgovori na vprašanje, zakaj je radikalni krščanski monoteizem, s
Kristusom kot edinim posrednikom med Bogom in človekom, doživel

7 O Webrovem pojmu »idealnega tipa« glej Weber 2016, 312–313.

184
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191