Page 156 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 156
ŠTUDIJSKI VEČERI

263–64) Kako in kdaj natančno sta se Trubar in Wiener seznanila, nam
ni natančno znano, vendar je to bilo gotovo po službeni dolžnosti, ker
je Wiener pač opravljal službo predstojnika duhovniškega stanu in so se
morda novonameščenci morali pri njem osebno javiti ali pa jih je obisko-
val na njihovih farah. Prof. Pieters je v svojem predavanju menil takole:

Njegovo jasno strukturirano življenje je poleg tega zaznamovalo
še odločilno srečanje s kasnejšim prijateljem in stanovskim tovarišem
Primožem Trubarjem (1508–1586) leta 1531. Ta precej mlajši, vnet zago-
vornik Luthrove teologije, je kot izjemno nadarjen pridigar na Kranjskem
spodbudil pravo gibanje pokore. Potem ko je bil poklican v Ljubljano, je
postal pobudnik popolnoma novega razumevanja evangelija. Wiener se
je navdušil nad novimi idejami in, kot sam priznava, »na osnovi svojega
študija prodiral vedno globje v reformacijsko sporočilo, ki ga je doživljal
kot veliko notranjo osvoboditev.« (Pitters [2016] 2017, 188)2
Wiener je pograbil nova tolmačenja, ker se je že sam vse bolj po­
glabljal v reformacijsko poslanstvo, ki ga je doživljal kot veliko notranje
osvobajanje. Odslej je sprejel načelo, da je edino veljavno opravičenje
po veri, ki ga je mogoče doseči na osnovi Svetega pisma in to je obve-
ljalo kot vodilo v njegovem nadaljnjem življenju in delu. To so bila zanj
vrata v krščansko svobodo. Ta prodor ga je usposobil, da je spoznal, da
je v središču vsega jasna svetopisemska beseda. Odločil se je in se 1537
poročil, po ženini smrti pa po dveh letih 1547 še drugič. To je bilo za
novega škofa Tekstorja, ki je prevzel žezlo od Kacijanarja, dovolj za besno
sovraštvo in krvoločen čarovniški proces. Za razliko od prejšnjih škofov,
ki so bili naklonjeni humanizmu, je bil Tekstor fanatičen nasprotnik
reformacije in pristaš križarskega gibanja Ignacija Loyole in jezuitov,
zato so pristaše luteranstva naznanjali in zapirali. Trubar in še nekateri
so pobegnili v izgnanstvo, Wiener pa je bil zaprt na ljubljanskem gradu
pod obtožbo krive vere in bigamije. Grozila mu je smrtna obsodba. V
zapisniku zaslišanja so bila Wienerjeva pričevanja izkrivljena (ponare-
jena). Obtožen je bil sodelovanja in podpiranja Trubarja in vplivanja na
teološkega učitelja in ravnatelja Veita Dietricha, kateremu je poslal več

2 Prevod Pittersovega predavanja objavljamo v pričujoči številki revije (op. ur.).

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161