Page 159 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 159
Mihael Glavan

pozna prav nobene razlike med Bogom in svetniki. Da, pri vsem, kar
je res! Zapuščajo in iščejo pomoč in tolažbo samo pri svetnikih. Iz tega
sem zaključil, da je veliko pomembneje ljudstvo usmeriti k Bogu in
pravilnemu klicanju, kot pa učiti klicanje in češčenje svetnikov. Kajti
zloraba je velika in pravo klicanje in češčenje Boga je zelo načeto. A
opazil sem, da te besede ljubljanskemu škofu sploh niso bile všeč, saj so
njegove pridige večinoma govorile o časti, intercediranju, o klicanju in
češčenju svetnikov, kot je vsakomur znano. In njegova največja pritožba
glede mene je, da glede češčenja svetnikov in priprošnje mrtvih nisem
učil njemu pogodu in da imam zakonsko ženo. A kako bi naj bil učil in
živel proti moji vesti?« (Wiener [1548] 2017)5
Eden prvih temeljitejših zgodovinarjev reformacijske dobe J. V. Val-
vasor je že vedel o Wienerju povedati naslednje:

Medtem je tu in tam še več oseb dalo srce in priznanje tej veri, med
njimi tudi Paulus Wiener, kanonik v Ljubljani; njegov korak k luterski
veri pa ga je napotil čez meje domovine, zakaj gospod Urbanus, ljub­
ljanski škof, ga je zatožil pri deželnem knezu (Ferdinandu prvem) in
dosegel, da so ga izgnali iz dežele. In to se je zgodilo leta 1547. (Valvasor
[1689] 1984, 166)
Zanimivo je časovno sovpadanje. Istočasno kot za Wienerja je na
priporočilo škofa Urbana prišlo od cesarja Karla V. nanj ostro povelje, naj
zapre Primoža Trubarja, takratnega župnika v Št. Jerneju na Dolenjskem.
In Valvasor duhovito pristavlja:

Čeprav pa si je njegova knežja milost zelo prizadevala in omenjenega
Trubarja povsod dala zasledovati, je vendarle le-temu prosti zrak bil
prijetnejši od zaprtega; prihranil je škofu nadaljnji trud, pravočasno ušel
iz dežele in se rešil na Nemško, kjer je v različnih mestih, v Rothenburgu
ob Tauberi, v Kemptenu in v Urachu prebil v pridigarski službi štirinajst
let. (Valvasor [1689] 1984, 167)

5 Paul Wiener: O klicanju in češčenju svetnikov. Glej prevod v pričujoči številki revije.

157
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164