Page 100 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 100
razprave, študije

Kjer je marksistični nauk pomagal ostriti zavest delavcev – ko jim je
pojasnjeval, kako jih goljufajo –, tam se kaže marksizem z najboljše pla-
ti. Kjer sta se oba nauka [krščanstvo in marksizem] povezala, recimo v gi-
banju Socialni evangelij (Social Gospel), ki je nastalo proti koncu 19. sto-
letja v ZDA, v teologiji Paula Tillicha ali Walterja Rauschenbuscha, ki je
spadal med utemeljitelje gibanja Socialni evangelij, ali v mnogih močno
socialistično zaznamovanih papeških enciklikah, sta se boj za socialno
pravičnost dvignila nad kontroverze med vernimi in nevernimi. Te kont-
roverze bi bilo dejansko treba preseči. Dojeti bi morali, kaj nam daje razu-
meti Nova zaveza: da je vprašanje, kako mi na zemlji ravnamo eden z dru-
gim, veliko pomembnejše od izida vseh debat o obstoju in stanju sveta v
onstranstvu. (Rorty 1999, 206)
Kot levičar in ateist Rorty vztraja, da Novo zavezo in Komunistični
manifest beremo zato, da lahko vsak trenutek oporekamo kakemu »hi-
navskemu moralnemu apostolu«, ko si drzne trditi, da ve, kaj hoče Bog,
in tudi »egomanskemu gangsterju«, ki si domišlja, da ve, kaj želi Zgodo-
vina. Do danes po Rortyju ne premoremo kakega tretjega besedila, ki bi
se odpovedalo prerokbam »in bi vendarle izražalo enako hrepenenje po
bratstvu kot Nova zaveza in bi bilo tako izpolnjeno z jasnimi spoznan­
ji najnovejših oblik naše nečloveškosti, ko imamo opravka eden z dru-
gim, kot je to Komunistični manifest«. »Do tedaj pa moramo biti hva-
ležni za dve besedili, ki sta nas naredili nekoliko boljše – ki sta nam do
neke mere pomagali preseči našo surovo sebičnost in naš civilizirani
sadizem.« (Rorty 1999, 209)
Vse to so stališča in pogledi, ki so zelo očitno usmerjali Rortyjev
anti­esencialistično naravnani pragmatizem, zato tudi ostro in narav-
nost pove tole:

Moč navdiha Nove zaveze in Komunističnega manifesta ni zmanjša-
na s tem, da so milijone ljudi zasužnjevali, mučili in v smrt zaradi lakote
gnali pošteni, moralno trdni ljudje, ki so se za upravičevanje svojih dejanj
sklicevali na razdelke iz katerega od teh dveh besedil. Spomin na temni-
ce inkvizicije in na zasliševalne celice KGB-ja, na neznansko pogoltnost in
aroganco krščanske duhovščine in komunistične nomenklature nas mora

330
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105