Page 63 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 63
božidar debenjak

2. Vendarle bi se bila Nemčija zrasla skupaj prek naravnega razvo-
ja trgo­vine ter prek germanizacije Slovanov in prek izgube francoskih
provinc ter Italije, ker je šla pot svetovne trgovine čez Nemčijo, ko bi zdaj
ne nastopila dva odločilna dogodka.

1) Nemško meščanstvo je naredilo svojo revolucijo – ki se je času pri­
merno pojavila v religijski obliki – reformacijo. Ampak kako bedno! Brez
vitezov cesarstva in kmetov neizvedljiva, a [od] vseh treh stanov pre-
prečevana zaradi protislovnih interesov: vitezi često roparji mest (gl. Man-
gold von Eberstein) in zatiralci kmetov, in mesta ravno tako odiralci kme-
tov (Ulmski svet in kmetje!); vitezi cesarstva se prvi dvignejo, meščani jih
pustijo na cedilu, propadejo; kmetje se uprejo, meščani se proti njim di-
rektno borijo. Istočasno [je] meščansko religijska revolucija tako kastrira-
na, da lahko ustreza knezom in ti dobijo vodstvo v roke. ad 2.1. Specifično
teološko-teoretski značaj nemške revolucije 16. stoletja. Prevladujoč in-
teres za reči, ki niso od tega sveta, abstrakcija od mizerable dejanskosti –
baza kasnejše teoretske nadmoči Nemcev od Leibniza do Hegla. (2MEGA
I,24:341)
In v drugem fragmentu:

Med hugenotskimi vojnami [je bil] respekt pred kraljestvom, ki je
zastopalo nacijo, že tako velik, da so bile le kralju pravno in po javnem
mnen­ju dovoljene tuje alianse in pomožne čete. Drugi vedno uporniki in
izdajalci. To nikoli očitnejše kot ob smrti Henrika III. – ko je Henrik IV.
bil edino s težo kraljevskega imena usposobljen, da doseže končno zma-
go. Končno zatrtje protesta v Franciji ni nikaka smola za Francijo – pri-
ča so Bayle, Voltaire in Diderot. Istotako bi ta zadušitev ne bila nesreča za
Nemčijo, pač pa za ves svet. Nemčiji bi vsilila katoliško razvojno obliko ro-
manskih dežel in ker je bila angleška razvojna oblika tudi napol katoliška
in srednjeveška (univerze itn., kolidži, public schools, vse sami protestant-
ski samostani), bi odpadla vsa nemška protestantska oblika prosvete [Bil-
dungsform] (vzgoja na domu ali v zasebnih hišah, prosto stanujoči in [ko-
legij] izbirajoči študenti) in bi evropski duhovni razvoj postal neskončno
enoličen. Francija in Anglija sta razstrelili predsodke v stvari, Nemčija tis-
te v obliki, šabloni. Odtod tudi deloma brezobličnost vsega nemškega, do

293
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68