Page 218 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 218
RAZPRAVE, [TUDIJE
leta 1904 (z letnico 1905). Pesnik ni skrival svoje bojevitosti: reforma-
torja je v aktualističnem Prologu pesnitve razglasil za slovenskega
velikana in junaka; z zase običajno aktivistično eksaltiranostjo pa ga
je nagovoril takole:
... Med nami
prvi bojeval si sveti boj
za svetlobo in vesti svobodo –
in ves narod šel je za teboj.
Pal z orožjem v roki si sred boja,
predno zmage je napočil dan...
Mi orožje smo pobrali tvoje –
in slovenska knjiga ta je bran.
Ali ’evangelij’ ni knjiga naša,
’Sveto pismo’ in ’postila’ ni...
Spremenila se ji je vsebina
knjigi tvoji do današnjih dni.
Časa drugega smo mi sinovi!
Misli druge mislijo glavé
naše, srca čutijo drugače,
usta nam drugače govoré.
Samo v svojo moč mi epigoni
tvoji danes še verujemo;
ne za dogme, nego za spoznanje,
za resnico se vojskujemo.34
Trubar je bil torej povzdignjen – morda bolj točno: ponižan – v
soborca oziroma prapodobo slovenskih liberalcev fin de siècla in la
belle époque! Resda je Aškerc opozoril tudi na razlike med refor-
matorji, ki so delovali ob zori evropskega novega veka, in svobo-
domisleci svoje sodobnosti, toda v razmerju med enimi in drugimi je
videl predvsem vzporednost (če že ne zmerom enakosti):
34 A. Aškerc, Zbrano delo. Tretja knjiga, Ljubljana 1985, 80, 81.
216
leta 1904 (z letnico 1905). Pesnik ni skrival svoje bojevitosti: reforma-
torja je v aktualističnem Prologu pesnitve razglasil za slovenskega
velikana in junaka; z zase običajno aktivistično eksaltiranostjo pa ga
je nagovoril takole:
... Med nami
prvi bojeval si sveti boj
za svetlobo in vesti svobodo –
in ves narod šel je za teboj.
Pal z orožjem v roki si sred boja,
predno zmage je napočil dan...
Mi orožje smo pobrali tvoje –
in slovenska knjiga ta je bran.
Ali ’evangelij’ ni knjiga naša,
’Sveto pismo’ in ’postila’ ni...
Spremenila se ji je vsebina
knjigi tvoji do današnjih dni.
Časa drugega smo mi sinovi!
Misli druge mislijo glavé
naše, srca čutijo drugače,
usta nam drugače govoré.
Samo v svojo moč mi epigoni
tvoji danes še verujemo;
ne za dogme, nego za spoznanje,
za resnico se vojskujemo.34
Trubar je bil torej povzdignjen – morda bolj točno: ponižan – v
soborca oziroma prapodobo slovenskih liberalcev fin de siècla in la
belle époque! Resda je Aškerc opozoril tudi na razlike med refor-
matorji, ki so delovali ob zori evropskega novega veka, in svobo-
domisleci svoje sodobnosti, toda v razmerju med enimi in drugimi je
videl predvsem vzporednost (če že ne zmerom enakosti):
34 A. Aškerc, Zbrano delo. Tretja knjiga, Ljubljana 1985, 80, 81.
216