Page 222 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 222
RAZPRAVE, [TUDIJE
Glej, mož prepričanja in mož dejanja!
Tako stoji in narod svoj uči.
Ne mučenik: on, kmečki sin, ne sanja,
in Husov naša zemlja ne rodi.
Val Hus je planil iz morja husitov,
preširen za bregove se razlil
čez meje časa, in z viharji hitel
je duh njegov k družini večnih sil.
Trubar orač je naše zemlje mirne;
prevelik ne, premajhen ne: – za nas;
z gorečnostjo iskreno misli verne
je šel na delo, kot je klical čas.
Ne mučenik: on, kmečki sin, ne sanja,
in Husov naša zemlja ne rodi,
a mož prepričanja in mož dejanja –
tako stoji in narod svoj uči.48
Trubar po Župančičevi sodbi torej ni pravi heroj epohalnega
pomena, temveč le pobuden človek svojega časa in prostora. Poleg
tega je ravno prav velik in ravno prav majhen za svoje sonarodnjake
... Ampak: zakaj so ga ti potem preganjali in izganjali, če je bil njihove
mere – in čemu so se o njem prepirali še po več kot tristo letih? Je pa
res, da bi Slovenci Trubarja zagotovo povsem pozabili, če bi bil
mučenik – kakor so »izgubili z obzorja« njegovega tragično pogub-
ljenega somišljenika Petra Kupljenika, ki je zgorel na grmadi v Rimu.
V tem primeru bi bil dobesedno nič.
Na svoj način je o vsem tem spregovoril Ivan Cankar, ki se je dovolj
intenzivno ukvarjal s problematiko protestantsko-katoliških bojev v
16. stoletju. Čeprav je močno pretiraval, ko je v monumentalni drami
Hlapci svobodomiselnemu učitelju Jermanu položil na usta tele
besede: »Zdaj pregledujem zgodovino protireformacije. Takrat so v
naših krajih pobili polovico poštenih ljudi, druga polovica pa je
48 O. Župančič, Zbrano delo. Druga knjiga, Ljubljana 1957, 203.
220
Glej, mož prepričanja in mož dejanja!
Tako stoji in narod svoj uči.
Ne mučenik: on, kmečki sin, ne sanja,
in Husov naša zemlja ne rodi.
Val Hus je planil iz morja husitov,
preširen za bregove se razlil
čez meje časa, in z viharji hitel
je duh njegov k družini večnih sil.
Trubar orač je naše zemlje mirne;
prevelik ne, premajhen ne: – za nas;
z gorečnostjo iskreno misli verne
je šel na delo, kot je klical čas.
Ne mučenik: on, kmečki sin, ne sanja,
in Husov naša zemlja ne rodi,
a mož prepričanja in mož dejanja –
tako stoji in narod svoj uči.48
Trubar po Župančičevi sodbi torej ni pravi heroj epohalnega
pomena, temveč le pobuden človek svojega časa in prostora. Poleg
tega je ravno prav velik in ravno prav majhen za svoje sonarodnjake
... Ampak: zakaj so ga ti potem preganjali in izganjali, če je bil njihove
mere – in čemu so se o njem prepirali še po več kot tristo letih? Je pa
res, da bi Slovenci Trubarja zagotovo povsem pozabili, če bi bil
mučenik – kakor so »izgubili z obzorja« njegovega tragično pogub-
ljenega somišljenika Petra Kupljenika, ki je zgorel na grmadi v Rimu.
V tem primeru bi bil dobesedno nič.
Na svoj način je o vsem tem spregovoril Ivan Cankar, ki se je dovolj
intenzivno ukvarjal s problematiko protestantsko-katoliških bojev v
16. stoletju. Čeprav je močno pretiraval, ko je v monumentalni drami
Hlapci svobodomiselnemu učitelju Jermanu položil na usta tele
besede: »Zdaj pregledujem zgodovino protireformacije. Takrat so v
naših krajih pobili polovico poštenih ljudi, druga polovica pa je
48 O. Župančič, Zbrano delo. Druga knjiga, Ljubljana 1957, 203.
220