Page 214 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 214
RAZPRAVE, [TUDIJE

pisnim »kopernikanskim obratom«. So pa s čudaško črkarsko prav-
do, ki so jo zakuhali, vendarle toliko razmajali večstoletno zgradbo
slovenske književne tradicije, da se je v njej pozneje, v štiridesetih letih
19. stoletja, brez posebnega odpora uveljavila gajica. Toda tudi ta je
bila »zaznamovana« s »heretičnim« poreklom: njen vir je bil pri Janu
Husu (ok. 1370–1415)! Črke so vedno več kot samo jezikovno zname-
nje: predstavljajo pravcati duhovnozgodovinski simbol. Brez dvoma
se je tega zavedal že Pohlin, ki je delal zmedo s svojo nebohoričevsko
distribucijo dolgega in okroglega s. Prav s to potezo oziroma pravo-
pisno reformo se je poskušal »intabulirati« na častno mesto prvega
kranjskega slovničarja.

Ko je »možem v črnem« spodletel manever, da bi na Kranjskem in
v sosednjih predelih uveljavili črke, ki bi utelešale tako »genija«
domačega jezik(oslovj)a kot versko-dogmatično neomadeževanost,
so se lotili ustvarjanja katoliško pravoverne slike literarne preteklosti.
Glavni eksponent tovrstnih teženj je bil zloglasni ljubljanski gim-
nazijski profesor Josip Marn (1832–1893). Mož se je odlikoval z iz-
jemno netolerantnostjo. Pred njegovo (ne)estetično tiranijo se je Fran
Šuklje (1849–1935) leta 1866 zatekel kar v avstrijsko armado, ki se je
pripravljala na obračun z bojaželjnimi Bismarck-Moltkejevimi sol-
dati ...25 Hudi Prus, ki je s »cindnadelgewehrom« škilil čez mejo,26 je
bil potemtakem manj strašen kakor zagnani slovenski slovničarski
entuziast! Marn je z velikim žarom povzdigoval celo nekatere ane-
mične poreformacijske pisce (npr. Habdeliča) ter jim povsem nekri-
tično dajal prednost pred markantnimi protestantskimi očeti sloven-
ske knjige. Zapisal je:

»Proslavljala se je že dokaj /reformacijska doba/, in sicer velikokrat
tako, da je ona – protestanška – vsa svetla in živahna, naslednja –
katoliška – pa je vsa temna in mrtvična. Godilo se je to po knjigah in
učiliščih. Milo se mora zazdeti pravemu verniku, kedar vidi, da se v
knjigah, slovenski katoliški mladini namenjenih, po petkrat več
jezikovne tvarine podaja iz dobe protestanške nego katoliške. Je-li
naslednje 17. stoletje književno v istini tako ubožno pa zanikarno?

25 Prim. F. Šuklje, Iz mojih spominov I, Ljubljana 1926, 30, 31.
26 Prim. F. Šuklje, n. d., 40.

212
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219