Page 208 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 208
RAZPRAVE, [TUDIJE

skem smislu.1 Iz njega veje Trubarjev pogum ter njegova nagnjenost
k življenjskosti teologije, kot jo izkazujejo tudi vsa njegova nasled-
nja dela; v njem se kaže Trubar kot pravi slovenski protestantski
duhovnik.

Prvi, poučni del knjige
Delo je jasno razdeljeno na dva dela,2 saj najdemo na koncu prvega

dela (K 8a–K 8b) errata ter (seveda izmišljene) podatke o tiskarju in
mestu tiska, drugi del pa se prične z novim štetjem pol, medtem ko
se številčenje strani nadaljuje. Očitno je, da sta prvi in drugi del
nastala in prišla v tiskarno drug za drugim. Spredaj stoji še uvodni
del: naslovnica ter nemški in slovenski uvod.

V nemškem uvodu (A 2a–A 2b) Trubar podaja osnovna navodila
za branje slovenskega jezika in predstavlja tako rekoč prvo slovensko
jezikoslovno besedilo. Slovenski uvod, posvečen »vsem Slovencem«
(A 3a–A 4b), pa povzame temeljno vsebino celotnega katekizma ter
opredeli njegove naslovnike in način njegove rabe ter širjenja.

V prvem delu knjige (A 3a–K 8b) si nato na 152 straneh sledi 10
vsebinskih sklopov, ki jih Trubar obdela v 17 poglavjih.

1. Najprej spregovori Trubar o stvarjenju prvih dveh ljudi, posledicah
njunega greha ter obljubi odrešenja (A 5a–B 1b). Tak začetek katekizma
je drugačen, kot smo ga vajeni v ostalih protestantskih katekizmih
tistega časa, v ospredje pa (podobno kot 1 Mz 1, Ps 8 ali še posebej
Janezov evangelij) postavi človeka, kar so – z nekoliko drugačnim
poudarkom – na začetku novoveške miselnosti izpostavili tudi Era-
zem in drugi humanisti. Poleg tega v tem poglavju v ospredje postavi
tudi sámo Božjo besedo, saj navaja odlomke iz 1. Mojzesove knjige

1 Katekizem kot literarna vrsta, ki podaja temeljne resnice in vsebino krščanske
vere, se je namreč v tem času šele začela oblikovati, Trubarjev katekizem pa je
izviren tako glede na besedilo kot tudi glede na razporeditev besedila. V okviru
delitve na velike (za duhovnike in pridigarje) in male katekizme (za osnovni
verouk) lahko Trubarjev prvi katekizem označimo kot veliki katekizem. Trubar
je tako s svojima prvima dvema knjigama Slovencem pravzaprav prinesel
katekizem v dveh oblikah: veliki (Katekizem, 1550) in mali (prevedeni in prirejeni
Brenzov katekizem v Abecedniku, 1550).

2 Daljši komentirani povzetek celotnega dela najdemo pri Rajhmanu (1977:
23–33, 40–75; za avtorstvo pridige o veri: 16–21, za avtorstvo kolekt tudi: 142).

206
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213