Page 360 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 360
PREVODI
nič takega, kar bi ne bilo zdravilno ali koristno spoznati, to pomeni,
da ne uči nič takega, česar ne bi bilo prikladno vedeti. Paziti mo-
ramo, da vernim ne bi preprečili poizvedovanja o tem, kar Sveto
pismo podaja o predestinaciji, zato da bi ne bilo videti, kakor da jih
hočemo prikrajšati za dobrote, ki jim jih daje Bog ali kakor da
hočemo Svetega Duha obtožiti, da oznanja stvari, ki bi jih bilo bolje
zamolčati.
Dovolimo torej krščanskemu človeku, da prisluhne in dojame
sleherni nauk, ki mu ga izreka Bog, in pri tem napravimo tako, da
zmeraj ohrani toliko kreposti,13 da si bo takrat, ko se bodo Božja
usta zaprla, znal zapreti tudi pot poizvedovanja. To bo pravi preizkus
zmernosti, če le v učenju sledimo Bogu in ga imamo zmeraj pred
seboj; nasprotno pa si tedaj, ko bo prenehal učiti, ne smemo želeti,
da bi slišali več.
Nevarnost, pred katero trepetajo dobri ljudje, o katerih smo
spregovorili, ni tako pomembna, da ne bi prisluhnili Bogu v vsem,
kar pravi. Velja si zapomniti Salomonov izrek, da je Bogu v čast, če
kaj prikriva14 (Prg 24, 2); toda ker pobožnost in zdrava pamet kažeta,
da mu ne smemo slediti pri vsem, moramo vzpostaviti nekakšno
razliko, saj bi sicer zaradi strahu pod pretvezo skromnosti in zmer-
nosti nikjer ne našli veselja, temveč bi se vdajali kruti nevednosti.15
Mojzes nam v nekaj besedah pokaže razliko, ko pravi: Skrivne reči
pripadajo Gospodu, našemu Bogu, kar pa je razodeto, je na veke za
nas in za naše sinove, da bi izpolnjevali vse besede te postave (5 Mz
29, 29). Vidimo, da spodbuja svoje ljudstvo, naj sprejme nauk, ki ga
uči postava, saj ga je Bog hotel oznaniti. Hkrati pa istemu ljudstvu
spoznanje, ki mu je dano, omeji, saj ni dopustno, da bi se smrtniki
vtikali v Božje skrivnosti.
4. (c) Eni v vsem vidijo spotiko
Priznam, da hudobneži in bogokletneži v predestinaciji vidijo
nečistost, vredno obsojanja, spodbijanja, obrekovanja ali zasmeho-
13 Zmernosti.
14 Navedeno po Vulgati. Izvirno besedilo pravi: »skrivati«, »zamolčati«.
15 Kot to velja za živali.
358
nič takega, kar bi ne bilo zdravilno ali koristno spoznati, to pomeni,
da ne uči nič takega, česar ne bi bilo prikladno vedeti. Paziti mo-
ramo, da vernim ne bi preprečili poizvedovanja o tem, kar Sveto
pismo podaja o predestinaciji, zato da bi ne bilo videti, kakor da jih
hočemo prikrajšati za dobrote, ki jim jih daje Bog ali kakor da
hočemo Svetega Duha obtožiti, da oznanja stvari, ki bi jih bilo bolje
zamolčati.
Dovolimo torej krščanskemu človeku, da prisluhne in dojame
sleherni nauk, ki mu ga izreka Bog, in pri tem napravimo tako, da
zmeraj ohrani toliko kreposti,13 da si bo takrat, ko se bodo Božja
usta zaprla, znal zapreti tudi pot poizvedovanja. To bo pravi preizkus
zmernosti, če le v učenju sledimo Bogu in ga imamo zmeraj pred
seboj; nasprotno pa si tedaj, ko bo prenehal učiti, ne smemo želeti,
da bi slišali več.
Nevarnost, pred katero trepetajo dobri ljudje, o katerih smo
spregovorili, ni tako pomembna, da ne bi prisluhnili Bogu v vsem,
kar pravi. Velja si zapomniti Salomonov izrek, da je Bogu v čast, če
kaj prikriva14 (Prg 24, 2); toda ker pobožnost in zdrava pamet kažeta,
da mu ne smemo slediti pri vsem, moramo vzpostaviti nekakšno
razliko, saj bi sicer zaradi strahu pod pretvezo skromnosti in zmer-
nosti nikjer ne našli veselja, temveč bi se vdajali kruti nevednosti.15
Mojzes nam v nekaj besedah pokaže razliko, ko pravi: Skrivne reči
pripadajo Gospodu, našemu Bogu, kar pa je razodeto, je na veke za
nas in za naše sinove, da bi izpolnjevali vse besede te postave (5 Mz
29, 29). Vidimo, da spodbuja svoje ljudstvo, naj sprejme nauk, ki ga
uči postava, saj ga je Bog hotel oznaniti. Hkrati pa istemu ljudstvu
spoznanje, ki mu je dano, omeji, saj ni dopustno, da bi se smrtniki
vtikali v Božje skrivnosti.
4. (c) Eni v vsem vidijo spotiko
Priznam, da hudobneži in bogokletneži v predestinaciji vidijo
nečistost, vredno obsojanja, spodbijanja, obrekovanja ali zasmeho-
13 Zmernosti.
14 Navedeno po Vulgati. Izvirno besedilo pravi: »skrivati«, »zamolčati«.
15 Kot to velja za živali.
358