Page 107 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 107
boris simončič

Avtentičnost budima mahajana
Eno prvih vprašanj, ki se pojavi pri budizmu mahajana, je vprašanj­e
njegovega izvora in avtentičnosti. Že od samega začetka budizma ma-
hajana druge šole izpostavljajo sledeča vprašanja: ali je Buda sploh učil
budizem mahajana? Ali niso sutre mahajana nastale šele kasneje? Ali
niso sutre mahajana, kot so na primer sutre prajñāpāramitā, kontradik-
torne z ostalimi Budovimi nauki? Od kod prihaja tantrična oblika bu-
dizma mahajana? Ipd.
Nekaj odgovorov na ta vprašanja v svojem največjem delu podaja
Śāntideva, izjemen indijski budistični modrec, ki je živel in učil v 8.
stoletju. To delo se imenuje Bodhisattvacaryāvatāra oz. Način življenja
Bodisatve in predstavlja eno izmed najpomembnejših besedil celotne li-
terature mahajana. V tem delu Śāntideva opisuje, kako naj bi razmišljal
in deloval praktikant, ki si prizadeva hoditi po poti mahajane, razlo-
ži najsubtilnejše filozofske vidike praznine, opiše meditativne prakse, s
katerimi razvijemo najvišjo motivacijo oz. bodičito, dotakne pa se tudi
vprašanja avtentičnosti mahajane.
Śāntideva hinajani najprej odgovori, da se vsi razlogi, s katerimi hi-
najana zavrača mahajano, lahko obrnejo tudi proti njim samim in zato
z njimi ničesar ne morejo dokazati. V enem izmed verzov namišlje-
ni pripadnik hinajane pravi, da sutre hinajana in mahajana sprejemajo
oboji, sutre mahajana pa le mahajana, zato lahko rečemo, da je hinaja-
na avtentična, mahajana pa ne. To logiko Śāntideva zavrača in odgovar-
ja, da strinjanje dveh strani ne more biti merilo za pravilnost nečesa. V
n­ asprotnem primeru bi bile pravilne celo Vede, saj se z njimi strinja ve-
liko ljudi. Druga kritika leti na to, da so se sutre mahajana dolgo časa
prenašale le ustno in so bile zapisane šele po smrti Bude ter jih zato ne
moremo imeti za Budov nauk. Śāntideva odgovarja, da isto velja tudi za
sutre hinajana, saj so se tudi te sutre dolgo časa prenašale samo ustno in
so bile zapisane šele po Budovi smrti. Ena od kritik je tudi ta, da so sut­
re mahajana kontradiktorne z ostalim Budovim naukom, saj naj jih ne
bi razumeli niti modreci, kot je bil Mahākāśyapa. Śāntideva odgovar-
ja, da to ne more biti merilo, saj nerazumevanje enega posameznika ne
pomeni, da učenja niso pravilna. Poleg tega pa hinajana ne more zago-

105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112