Page 127 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 127
peter kovačič peršin

vor sekularizacije in razkristjanjenja, kar je povsem neobjektivno. Tako
stališče izhaja iz ideologije katoliškega integrizma, ki pa samou­ mevno
sprejema karolinško državno cerkvenost kot pozitivno, ker je dajala pri-
mat cerkveni oblasti, čeprav je ta podpirala nasilno pokristjan­jevanje.
Obe stališči sta v enakem nasprotju z naukom 2. vatikanskega koncila,
ki v Konstituciji o Cerkvi v sodobnem svetu izrecno poudarja: »Državna
skupnost in Cerkev sta na lastnem področju druga od druge neodvisni
in avtonomni« (GS, 76,3). Nobene razlike namreč ni v načelu v tem, da
si bodisi Cerkev bodisi država lasti oblast nad avtonomnim področjem
druge in ob tem jemlje človeka kot sredstvo svoje uporabe.

Benedikovo zmanjševanje pomena protestantizma za slovenstvo je
opazno že iz dejstva, da avtor reformacijo umešča v skupno poglavje Iz
reformacije v katoliško prenovo. Benedik pravilno poudari, da »je krizo
cerkvenega in verskega življenja na Slovenskem v 15. stoletju treba jema-
ti in razumeti v širših okvirih celotne tedanje Cerkve«. Na reformaci-
jo gleda kot na eno vejo »na razraščenem drevesu reforme, ki je skušala
Cerkev po eni strani vrniti k prvotnim virom in jo po drugi strani iz-
trgati iz srednjeveške miselnosti in prakse ter jo približati čutenju člove-
ka novega časa«. In nadaljuje, da »moramo tudi protireformacijo in ka-
toliško prenovo razumeti le v širših okvirih cerkvenopolitičnih dogajanj
v 16. stoletju ter vsestranske prenove in poglabljanja verskega življenj­a v
celotni Cerkvi po Tridentinskem koncilu«. Benedik je sicer glede na sta-
ro cerkveno zgodovinopisje inovativen pri stališču, da

protireformacija in katoliška prenova izhajata iz reformacije kot zgodo-
vinske označitve dogajanja, ki je privedlo do protestantske cerkvene in
verske ločitve (Benedik 2016, 295).
Toda nikjer izrecno ne izpostavi odločilnega dejstva, da je bila loči-
tev predvsem posledica okostenele fevdalne strukture rimske Cerkve
in dogmatične ozkosti, pa zablod katoliške cerkvene prakse s proda-
jo odpustkov, kar je bil osnovni vzrok Luthrovega upora praksi rimske
Cerkve. Tu ni šlo le za odpor do finančnega izkoriščanja vernikov, am-
pak tudi za povsem protievangeljsko interpretacijo vprašanja odpuščan­
ja in odrešenja, saj je odkupovanje grehov v svojem bistvu paganistična

125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132